Bygger et drivhus (orangeri) i tre 3,5m x 7,4m med mønebjelke. Det kommer til å ligne det på bildet –*se min tegning. Vil gjerne ha samme look som fotografiet beskriver og da hadde jeg gått for den limtre som virker å stemme: 66x315. Første gang jeg brukte Moelven og Byggbeskrivning dimensioneringsprogram kom 66x315 opp, og da ble jeg glad –*estetisk virker jo det å stemme og se best ut.

MEN, jeg sjekket dårlig på nedbøyningstabellene. Nå lurer jeg på hva man mener med 29mm (L/255) nedbøyning? Hvis det menes 3 cm nedbøyning så høres det litt mye ut –*jeg har jo ingen skyvedør og glassene festes på denne strekken med kortsiden cc 50 så det er jo lett å hente opp noen graders vinkel – men seriøst er det galt mye å hente opp?

3D-illustrasjon av et takkonstruksjon med detaljerte mål for bredde, lengde, høyde, vinkel og avstand. Viser designalternativer og spesifikasjoner. Tabell over limtre med parametre som tversnitt, deformasjon, utnyttelsesgrad, minimum opplagslengde og opplagsreaksjon i kN for ulike dimensjoner.

Her ser man limtrebjelken i et lignende stort drivhus. Ser forøvrig ut til å være større enn 66mm her?

Stort hvitt drivhus med glassvegger omgitt av frodig vegetasjon, treverk synlig i konstruksjonen. Stort drivhus med middagsbord, omgitt av planter og glassvegger. Limtrebjelke synlig i taket.

Ettersom 140mm i bredde er utelukket estetisk så føles det som det står mellom 66x315 som har 29mm nedbøyning eller noe som skaper tydelig mindre nedbøyning og da blir 90x405 nærmest til hands.

Har nå bestemt at 29mm nedbøying ikke er greit. Gjenstår å få et tilbud på overbøyd bjelke. Ellers blir det 90x405

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.