Hei,
Holder på å bygge en pergola i vanlig trykkimpregnert materiale. I "bunnen" av "taket" ligger 2 stk 45x195 á 5.4m. 3+2 stk 95-stolper, andre siden festet i takfoten. Ca 3m høye stolper. Ovenpå dette med en spennvidde på drøyt 4m har jeg tenkt å legge 9 stk 45x170, c-c 60 omtrent. Og så i samme retning som 195-reglene skal det ligge noe mindre, typ 45x45 eller 45x70 relativt tett for å skape ordentlig med skygge. Mitt spørsmål er om jeg trenger å komplettere med en 195 i midten mellom de ytre? Hva sier ekspertisen her? Kunne man bare kortle mellom 170-reglene for å styre dem opp? Se bilder. Pergolaramme under bygging ved siden av et murhus, med trebjelker og stolper, omgitt av trær i en solnedgang. Bygging av pergola med trebjelker og stige i forgrunnen, med utsikt over hustak og solnedgang i bakgrunnen.

Konstruksjonsberegningene overlater jeg til noen andre og konstaterer bare at det kommer til å bli et skikkelig trivelig byggverk når du har fått dem. Flott!

• Liker
arowe17
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Konstruksjonsberegningene overlater jeg til noen andre og konstaterer bare at det kommer til å bli et skikkelig bra byggverk når du har fått dem. Stilig!
Ja, det har potensial 😉

Annen vinkel der man ser hvordan stolpene festes.
Bygge av terrasse med trestolper festet til en ramme, sett fra siden med hus og utsikt over nabolaget i bakgrunnen.

Ingen informative svar på en hel dag? Hva skjer egentlig Byggahus?

P
Beregningen kan jeg ikke gjøre, men erfaringsmessig så rekker det litt nedbøyning gjør jo ingenting heller, kommer til å bli fint..

T
Du skal jo ikke ha noe tak som bærer snø eller vindlast så du trenger ingen ekstra 195.
Jeg har 45x170 med 3,5 m spennvidde uten problem

• Liker
arowe17 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.