Hei
Har en skikkelig rebus som jeg prøver å løse.
Jeg og onkelen min bygger en garasje/maskinhall. Bygningen er 12x7m stor og 4 meter høyt under taket. Den er snart ferdig og oppbygd i henhold til bildet med to lag isolasjon samt diffusjonssperre. Meningen er at det skal inn en varmepumpe en gang i fremtiden som holder ca 15 grader året rundt. Men akkurat nå og noen år fremover blir det ingen varme i garasjen. Kanskje bare av og til når det varmes opp midlertidig med en 3fas varmevifte.
Nå til min fundering. Kan garasjen ta skade av at den ikke er konstant oppvarmet med denne konstruksjonen? Kan det være risiko for fuktskader? Jeg funderer over det med at bygningen er jo bygget for å være oppvarmet, men så blir det motsatt.

Håper dere forstår hva jeg mener.

• Isometrisk illustrasjon av veggstruktur med lag av isolasjon og diffusjonssperre for garasje/maskinhallprosjekt, nummererte komponenter vises.
sunnis
I teorien ja, men i praksis så spiller det nok ingen større rolle i ditt tilfelle. Du har en isolert plate antar jeg? Så lenge det ventileres og varmes opp en gang iblant så vil det ikke være skadelig.

Men hvorfor ingen oppvarming hvis du uansett skal varme opp iblant med en tre-fase vifte? Hvorfor ikke bare ha litt varme i gang hvis det uansett er planen i fremtiden?

• Liker
2hjul
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
I teorien ja, men i praksis så spiller det nok ingen større rolle i ditt tilfelle. Du har en isolert plate antar jeg? Så lenge det ventileres og varmes noen ganger iblant så kommer det ikke være skadelig.

Men hvorfor ingen oppvarming om du skal likevel varme iblant med en tre-fas vifte? Hvorfor ikke bare ha litt varme i gang om det er likevel planen i fremtiden?
Jajamen det er isolert plate. Det høres jo bra ut. Angående ventilasjon så har jeg også fundering der om du har noen tips? Kan man sette inn en paxvifte eller lignende? Skal snart sette OSB og da kom jeg til å tenke på ventilasjonen.
Ja angående varmen så hadde jeg veldig gjerne ønsket å hatt varme direkte men jeg og min onkel som jeg bygger med er ikke enige i det spørsmålet.
Takk for svaret

Lizzardo
2 2hjul skrev:
Jajamen det är isolert plate. Det høres jo bra ut. Angående ventilasjon så har jeg også fundering der om du har noen tips? Kan man sette inn en pax-vifte eller lignende? Skal snart sette OSB og da kom jeg til å tenke på ventilasjonen.
Ja angående varmen så hadde jeg veldig gjerne ønsket å ha varme direkte men jeg og min onkel som jeg bygger med er ikke enige i den saken.
Takk for svaret
Med tanke på bildet så antar jeg at du bygger en helt tett og velisolert garasje.
Vurderer du en liten baderomsvifte så må du også lage hull for friskluftsventil for å få inn luft, med mindre du har utette porter.
Jeg har selv avsluttet en lignende reise og gikk for FTX i garasjen.
Veldig fornøyd med det :)

sunnis
2 2hjul skrev:
Jajamen det er isolert plate. Det høres jo bra ut. Angående ventilasjon så har jeg også fundering der om du har noen tips? Kan man sette inn en paxvifte eller lignende? Skal snart sette OSB og da kom jeg til å tenke på ventilasjonen.
Takk for svaret
I mitt garasje som har lik konstruksjon så kjører jeg med en Mitsubishi FH35 for oppvarming og en Mitsubishi VL-100 for ventilasjonen som er et lite fusk-FTX aggregat så får man gjenvinning av varmen.

Ellers er det å sette ventiler. En lavt og en høyt.

• Liker
2hjul
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo skrev:
Med tanken på bilden så utgår jag från att du bygger et helt tett og godt isolert garasje.
Funderer du på en liten baderomsvifte så må du også lage et hull for friskluftsventil for å få inn luft, med mindre du har utette porter.
Jeg har selv avsluttet en liknende reise og gikk for FTX i garasjen.
Veldig fornøyd med det :)

Japp det er vel helt tett bortsett fra noen sprekker ved porten som sikkert kan bli . Ja da må jeg sette en ventil nedentil et sted i garasjen da? Hvis man bruker en luftvarmepumpe, hvordan fungerer den, tar den luft utenfra? FTX hva er det for noe? Er det en enkel historie
Takk for svaret

sunnis sunnis skrev:
I mitt garage som har likadan konstruktion så kjører jeg med en Mitsubishi FH35 for oppvarming og en Mitsubishi VL-100 for ventilasjonen som er et lite fusk-FTX aggregat så får man gjenvinning av varmen.

Ellers er det å sette ventiler. En lavt og en høyt.
Okei
Ja jeg får fundere litt. Ventil nede og en paxvifte oppe burde jo funke. Litt budsjettløsning kanskje

Lizzardo
2 2hjul skrev:
Japp det er väll helt tett foruten noen sprekk ved porten som sikkert kan bli. Ja, da bør jeg sette noen ventil nederst et sted i garasjen da? Hvis man bruker en luftvarmepumpe, hvordan fungerer den, tar den luft utenfra? FTX hva er det for noe? Er det en enkel historie? Takk for svaret
2 2hjul skrev:
Japp det er väll helt tett foruten noen sprekk ved porten som sikkert kan bli. Ja, da bør jeg sette noen ventil nederst et sted i garasjen da? Hvis man bruker en luftvarmepumpe, hvordan fungerer den, tar den luft utenfra? FTX hva er det for noe? Er det en enkel historie? Takk for svaret
Det bør du gjøre.
Nei, en luftvarmepumpe sirkulerer kun den eksisterende innvendige luften.
FTX= Fraluft og tilluft med gjenvinning.

Selv kjører jeg et mindre villaaggregat (Swegon Casa R3) men jeg har noe større garasje.
Enkelt og enkelt, det er ikke rakettforskning ;)
Akkurat som nevnt ovenfor, kan en Mitsubishi vl100 være et helt ok alternativ

Tomture61
En pax vifte til 336 m3 luftvolum :thinking:
Selv om bygningen er godt isolert vil luftfuktigheten være høy uten oppvarming, risiko for muggangrep.

B
Som jeg har forstått det, er det risiko for kondensering på feil side av diffusjonssperren når det blir kaldere inne enn ute. For eksempel om våren. Den varme uteluften kondenserer på den relativt kalde diffusjonssperren som kjøles ned av den kalde inneluften. Jeg vet selv hvordan det var i min garasje i begynnelsen (uten garasjeport og bare en lettvekts-presenning som erstatning), det kunne være 10°C inne i garasjen men 25°C i solen på utsiden om morgenen. Og på grunn av isoleringen tok det hele dagen før temperaturen inne hadde gått opp til 18-20°C.

Med det sagt prøvde jeg å se etter tegn på kondensering da jeg var og rev i veggen ved et slikt scenario, uten å se noen kondensering. Jeg har heller ikke sett mugg i organiske materialer på utsiden av diffusjonssperren. Så jeg har ikke personlig kunnet bekrefte denne teorien.

• Liker
2hjul
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En pax vifte til 336 m3 luftvolum :thinking:
Selv om bygningen er godt isolert, vil luftfuktigheten være høy uten oppvarming, risiko for muggangrep.
Ja, det føles litt latterlig faktisk
Må nok tenke om og skaffe meg noe lignende Mitsubishi aggregat

Tomture61
Finnes vifter som er tilpasset til spirorør.
Luftbutiken.se (kanalvifter)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.