Skal man ha plast på tak og vegger for kald garasje eller ikke. Det finnes ulike bud!

For kaldgarasje trengs det ikke.

Men, selv om garasjen ikke skal være oppvarmet så kanskje den skal isoleres og være forberedt for varme?
Da kan det være passende å sette plast.

Veggene er isolert og plastet, taket delvis.
Så å si det gjør ingen skade om det er isolert og plastes?

Tror ikke det.
Det som kan skje er at det er varmere ute enn inne i garasjen og da sitter fuktsperren sas på feil side, dvs risiko for kondens inne i veggen. I praksis er det nok ikke altfor store temperatursvingninger over lengre perioder, så risikoen bør være ganske liten.

Hvis du nå uansett har resten plastet, så er det vel like greit å gjøre det samme med taket.

Deretter kan du vurdere vedlikeholdsvarme slik at det i det minste holder seg frostfritt. Garasje er jo bra lagringsplass, ikke bare for biler, og frostfritt gir økte muligheter. T ex vannbåren maling.

Jeg har en garasje/verksted med isolerte vegger og enn så lenge uisolert tak. Til tross for det holder det seg nesten frostfritt, så det er ikke mye tilleggsvarme som trengs.

Stenger jeg inn taket og isolerer og plastlegger, da blir det en kald loft som jeg har null kontroll på. Jeg kanskje sette en luke, om man trenger å krype opp på loftet? Eller er det unødvendig?

En inspeksjonsluke er aldri feil.
Om det ikke er annet enn for maks en årlig inspeksjon så synes jeg at en utvendig luke på gavlen er best og enklest. På den siden som oftest er i le om mulig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.