Hei! Jeg har noen spørsmål angående fliser på kjøkken som jeg håper noen kunnskapsrike kan hjelpe meg med. Jeg har et kjøkken med veggplate (tror det heter så) som ser ut som en imitasjon av fliser. Jeg skulle gjerne flislagt denne overflaten. Et alternativ er å rive det bort. Men det enkleste ville vært om det gikk an å flislegge direkte på det. Finnes det lim/fix som fester på en slik type plastaktig overflate som gjør at man kan flislegge oppå det? Hva er en veggplate for materiale? Hvis ikke det går, hvordan sitter en slik type veggplate og hvordan fjerner man den smartest? Den ser ut til å være montert bak visse steder ved dekkskivene på overskapene og skåret med silikon som tetter mot på andre steder. Se bilder. Finnes det andre hjelpfulle løsninger som noen kan komme med? Jeg er veldig uvitende må jeg si, men motivert for vi misliker utseendet på den sterkt. Takk på forhånd!

• En finger peker på kanten av en veggplate i et kjøkken, montert bak et skap, med silikonforsegling synlig langs platen.
  • Svart veggplate med hvite ruter, som imiterer fliser, sett i et kjøkken.
  • Kjøkken med svart komfyrtopp og hette, omringet av grå imitert flisplater. Kjøkkenbenk med kaffemaskin, krydderkvern og diverse kjøkkenutstyr.
  • En nærbilde av et kjøkken med svart- og hvitmønstret gulv, hvite vegger og en stikkontakt med en plugg koblet til.
Det er en Fibo våtromsplate. Jeg fraråder å sette flis oppå den, det finnes ingenting som forbyr det, men det kommer til å bli tjukt som bare det og vanskelig å få pent rent estetisk. Du kan sette opp hva som helst med riktig lim og vilje hvis man gir blaffen i hvordan det blir 🤷‍♂️

Platene monteres med skruer i skjøten og lim. Av bildene å dømme er det vanskelig å avgjøre om platene går hele veien opp til taket og kjøkkenskapene er skrudd i dem. Om det er helt umulig å stå ut med utseendet, så er steg én å sjekke om platene går opp bak kjøkkenskapene.

• Liker
Viktor Gotthardsson
  • Laddar…
For å svare mer konkret, nei ikke legg fliser oppå, det vil bygge for mye i tykkelse og det vil bli dårlig mot benkeplaten.

Skal du fjerne det, så begynn med å sjekke om platene går opp bak kjøkkenskapene, gjør de ikke det så skjærer du i fugene for å frigjøre platene, tar bort en av hjørnelistene og bør da finne skruer under, og så tar du det derfra.

Går platene opp bak kjøkkenskapene så vil jeg råde deg til å skru dem ned og gjøre det riktig fra starten av.

K Kimpaann skrev:
Det er en Fibo våtromspanel. Jeg fraråder å sette fliser oppå den, finnes ingenting som forbyr det men det kommer til å bli utrolig tykt og vanskelig å få pent rent estetisk. Du kan sette opp hva som helst med riktig lim og vilje hvis man gir blaffen i hvordan det blir 🤷‍♂️

Platene blir montert med skruer i skjøten og lim. Av bildene å dømme er det vanskelig å avgjøre om platene går hele veien opp til taket og kjøkkenskapene er skrudd i dem. Hvis det er helt umulig å holde ut utseendet så er trinn én å kikke om platene går opp bak kjøkkenskapene.
Tusen takk for svar! Da kan jeg tenke bort å sette fliser oppå. Så vidt jeg kan se, går platen under dekksidene på overskapene, men er "silikonert" langs sidene ellers rundt skapene og kanskje derfor tilpasset der. Forstår at det absolutt ikke er noen garanti for det.

Men bra, da vet jeg at første steget må bli å ta ned et overskap og se hvordan dekksiden sitter.
Ytterligere noen spørsmål. Når jeg har fjernet skruene, så må man bryte bort platene med en slags brekkstang? Når det gjelder bak platene, er det gipsplater der, og er det rimelig å tro at jeg også må bytte dem, siden det blir uunngåelig skade på dem ettersom platen er limt mot. Er den limt overalt mot gipsplatene?

K Kimpaann skrev:
For å svare mer konkret, nei ikke sett fliser oppå det vil bygge for mye i tykkelse og det vil bli dårlig ned mot benkeplaten.

Skal du ta bort den så begynner du med å sjekke om platene går opp bak kjøkkenskapene, gjør de ikke det så skjærer du i fugen for å frigjøre platene, tar bort det ene hjørnelisten og bør da finne skruer under og så fortsetter du derfra.

Går platene opp bak kjøkkenskapene så ville jeg råde deg til å skru ned dem og gjøre det riktig fra starten av.
Gikk glipp av dette svaret. Takk igjen🙏🏼

Du trenger ikke skru ned noe skap for å se det, du burde kunne se det ved å skrape i silikonfugen som er mot undersiden av overskapene.

Hvis du er heldig, er våtromsplatene bare skrudd og silikonert i skjøtene. Da, når du har fjernet skruene, skal du kunne vri ut platen fra veggen slik at den løsner i skjøten (likt et klikk-system). Hvis de limte i veggen bak, er det helt umulig å svare på hvilken skade det vil gjøre på gipsen.

• Liker
Viktor Gotthardsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.