Er det noen som vet hvor man kan finne asbest når det gjelder eldre kakkelovner og røykgangsforbindelser/skorsteinsforbindelser?

Forresten, hva er forskjellen mellom røykgangsforbindelse og skorsteinsforbindelse, eller mener man det samme? Altså forbindelsen mellom ildstedet og selve røykgangen i skorsteinen/murpipa?

Har hørt at man kan finne asbest ved/i gamle kakkelovner og røykgangsforbindelser/skorsteinsforbindelser, men jeg har ikke forstått hvor man finner dette i så fall og i hvilken form asbesten da er? Som isolasjon? I mørtelen?

Årsaken til spørsmålet mitt er at jeg har funnet en form for løst materiale i bunnen av en murt kanal som nå brukes som avtrekkskanal, men som tidligere ble brukt som røykgang. Kan tenke meg at det har stått en kakkelovn her tidligere. Vurderer om det løse materialet kan være rester fra en form for asbestisolasjon mellom tidligere kakkelovn og røykgangen. Eller så er det rett og slett bare gammel "skitt", altså en miks av mørtel, skrap, sot.

Takknemlig for tips og gode råd! :) Og, dere som har irritert dere over at jeg har spurt om asbest tidligere, det var lenge siden nå og jeg etterspør kun konstruktive svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.