Flere spørsmål....hei forresten Hvor trenger man "ikke" å bruke såkalt "K24" virke i en husstomme. Hva jeg har forstått så er det bare i Takstoler og Gulvbjelkelaget mellom 1. og 2. etasje??? stemmer det?? eller skal gulvbjelkene på 1. etasje ha det også?? Takk for svar.....
 
Bob_the_builder
K24 brukes som du nevner i bjelkelag, både bunn- og mellombjelkelag. Du kan også bruke en lavere sorteringsklasse, f.eks K12, men da vil mulig spennvidde bli mindre. I takstoler brukes hovedsakelig K24, men også K12 og o/s. Det kan også være slik at en konstruktør ønsker å bruke K-tre i andre deler, f.eks i en avveksling over et større dørhull. Alternativene til det er f.eks limtre, kerto eller stål.
 
Takk for svarene ang K-virke. Nå litt annet, kan man bruke 45x195 som bunnbjelkelag der spennvidden kommer til å være 8m, med støtte fra grunnmuren etter 4m....eller bør man bruke samme dimensjon som mellombjelkelaget 45x220 :-/
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.