Hei,
sitter hjemme og caddar om kveldene på vårt kommende hus, som vi skal bygge senere i vår. Er verken bygg.ingniør eller snekker av yrke, men har tidligere vært med og rustet et eldre hus samt bygget et nytt prefabhus (ca 18 år siden), så jeg har litt erfaring og fremfor alt en stor interesse. Holder på å tegne gavl-elevasjoner (regelstammen).

Mitt spørsmål gjelder hvordan man skal gjøre øverst på gavlene mot takstolene. Pleier man å ha spikbånd på gavelseksjonene som de ytterste takstolenes underside hviler på, eller pleier man å sage ut en 45 mm utrasing i de stående reglene i høyde med resp. takstol og spikre dem sammen? Jeg kan tenke meg at det er alternativ 2 som gjelder.

Takknemlig for svar.

KMC skrev:
Mitt spørsmål gjelder hvordan man skal gjøre øverst på gavlene mot takstolene. Pleier man å ha spikerbånd på gavelseksjonene som de ytterste takstolenes underside hviler på, eller pleier man å sage ut en 45mm utsparing i de stående stenderne på høyde med hver takstol og spikre dem sammen? Jeg kan tenke meg at alternativ 2 gjelder.

Takknemlig for svar.
Så vidt jeg vet er det vel to alternativer.
1. sette en takstol på hammerbåndet.
2. Droppe takstol og kjøre stenderne helt opp til takhøyde. Legge "hammerbåndet" derpå som man spikrer eksempelvis rupanelen i.

Hei
og takk for svaret. Det føles som at alternativ 1 er enklest og best. Jeg slipper bryet med å bygge en egen takfot (alt. 2) da den siste takstolen erstattes av gavlspissen med hammerbånd på nivå med de andre takstolene. Ellers er jo ikke idéen så dum siden man sparer noen tusenlapper på å ha to takstoler mindre.

Enklest og best vet jeg ikke om du skal ha 1 1/2 plan.
Gjør du ifølge alternativ 2 så har du jo veggreglene klare med en gang for isolering og kledning. Som helhetsløsning tror jeg nok at jeg ville foretrukket 2:en. Selv har jeg enplans og der satte jeg takstol på hammarbandet... men der er det jo ikke behov for å isolere og kle det innvendig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.