Min ytterdør henger skjevt slik at gummilisten (er det den som heter tetningslist?) griper i karmen, noe som gjør det vanskelig å åpne/lukke døren (samt at gummilisten slites i stykker). En noe overdrevet skjematisk figur over problemet: Skjematisk tegning av en dør som henger skjevt i en karm, med fokus på justering av hengsler for å løse problemet med en slitt gummilist.

Hvordan justerer jeg døren så den blir riktig. Hengslene ser ut som følger: Gjøringen av en ytterdør med ulike typer skruer merket A, B og C for justering og montering.
der jeg antar at skruer av type A er for å feste hengslet i karmen, B er karmenskrue (?) og C brukes for å justere døren i høyden. Det burde altså være B jeg skal skru på eller?

/tommel midt i hånden (foreløpig)

Om karmen er rett kan man knekke til hengslene litt.

• Liker
andreas_r
  • Laddar…
Jeg fatter ikke om bildet viser hengselet på døra eller karmen men det spiller ikke så stor rolle.

Sjekk først at armen på hengselsiden er loddrett.
Så ville jeg bøyd til det øvre hengselet med en hengselretter
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Gangjarnsriktare-19900/

Her er litt flere tips
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/72885-justera-dorr-med-gangjarnsriktare.html

Karmskrue er en type skrue som holder fast karmen i veggen. Den burde ikke sitte gjennom hengselet.

Den delen du har markert med C, er ikke det bare et dekkbøyle? Jeg har aldri sett at den går å justere. Vil man heve døra er det vel skiver som gjelder men dettak anske er noe nymotens jeg ikke kjenner til.

edit: kan ikke stave

toolman77 skrev:
Jeg skjønner ikke om bildet viser gangjernet på døren eller karmen, men det spiller ikke så stor rolle.

Sjekk først at armen på gangjernssiden er loddrett.
Deretter ville jeg bøye til det øvre gangjernet med en gangjernretter
[lenke]

Her er litt flere tips
[lenke]

Karmskrue er en type skrue som holder fast karmen i veggen. Den burde ikke sitte gjennom gangjernet.

Den del du har markert med C, er ikke det bare et deksel? Jeg har aldri sett at den går an å justere. Ønsker man å heve døren er det vel skiver som gjelder, men dette er kanskje en nyhet jeg ikke kjenner til.

Min ytterdør går å justere høyden med C så det er nok en "ny modighet" :-)

toolman77 skrev:
Jeg forstår ikke om bildet viser hengslet på døren eller karmen, men det spiller ikke så stor rolle.

Sjekk først at armen på hengslesiden er loddrett.
Så ville jeg bøyd det øvre hengslet med en hengselretter
[lenke]

Her er litt mer tips
[lenke]

Karmskrue er en type skrue som holder fast karmen i veggen. Den burde ikke sitte gjennom hengslet.

Den del du har merket med C, er ikke det bare et deksel? Jeg har aldri sett at den kan justeres. Vil man heve døren er det vel skiver som gjelder, men dette er kanskje en nyhet jeg ikke kjenner til.

Takk for svar, her kommer oppfølgingsspørsmålene:

Det var kanskje ikke det tydeligste av bilder, men det er karmen til venstre og dørbladet til høyre i bildet.

For å være helt sikker, må jeg ta av døren for å justere med hengselretter? I hvilken retning skal jeg bøye på døren respektive karmen?

Ja, det jeg har merket med C er et deksel, men under det sitter det en skrue for å justere døren i høyden.

En liten fundering, er det døren eller karmen som er skjev?

Lillmalen skrev:
En liten tanke, er det døren eller karmen som er skjev?
Kontrolleres ved å måle diagonalene.
Kanskje begge er skjeve hver sin vei …

• Liker
borjerik
  • Laddar…
Sunnman skrev:
Det her kanskje kan hjelpe deg.

[lenke]
Takk, skal undersøke dette når jeg kommer hjem. Men ifølge denne metoden er det altså karmeskruvene som skal justeres snarere enn å bøye hengsler.

OpiMaza
Siste utvei er å justere hengslene, juster med karmskruen først, og hvis det ikke går, må man gå på hengslene.

Du kan skru ut B og skru inn C i det øvre hengslet for på den måten å flytte døren i den retningen du ønsker.

Sist redigert:
  • Liker
Rickie
  • Laddar…
Nye moderne dører skal aldri justeres ved å knekke hengslene. Det finnes tilstrekkelige justeringsmuligheter uten å bruke slike metoder. Holder det ikke med disse justeringene, er døren utvilsomt feilmontert.

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Du kan skruva ut B og skruve inn C i det øvre hengselet for å på denne måten flytte døren i den retningen du ønsker.
Takk, testet dette og det hjalp delvis. Når jeg kryssmålte for å se om det var karmen eller døren som var skjev, oppdaget jeg dessuten at karmen buer innover på midten så det ser ut typ slik )| |(. Jeg antar at jeg skal justere dette med karmskruene (i nivået der problemet finnes). Hvis jeg vil ha karmen nærmere veggen, skal jeg da stramme eller løsne karmskruen? Jeg kunne ha lagt frem logiske argumenter for begge :)

Om du skal ha karmen nærmere veggen skal du vri hylsen i karmskruen mot klokken.

R Robbanj82 skrev:
Om karmen er rett kan du knekke til hengslene litt.
De hengslene er umulige å knekke, altfor tykke.
I sideveis justerer du døren med de skruene (torx), har vært borti det flere ganger at de sitter som fjell.
Løsnet da på hengslet og slo med en hammer på baksiden av de to platene. Prøv med torx-skruetrekkeren slik at det går an å skru på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.