101.558 lest ·
74 svar
102k lest
74 svar
Jordkjeller/vinkjeller
Med tanke på at de samme bildene ble publisert for over ett år siden, så er det nok virksomhet i lokalet....
Allvitende
· Västra Götalands
· 849 innlegg
Blir lett årets tråd her på BH! 

Eller neste års?
Har det skjedd noe siden disse bildene? https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
Har det skjedd noe siden disse bildene? https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
Det stemmer det er en tromme til drenering.C camaro1969 skrev:
Som heldigvis er det kun sand hele veien så sannsynligvis vil den ikke brukes
A Andreas34 skrev:Hei
Tenkte bare vise hvordan jeg har laget min vinkjeller, hvis noen har innspill til forbedring eller idéer, så kommenter
Gjerne.
Har funnet ut at man ikke skal bruke platonmatte på taket.
Da det blir for tett. Du vil oppnå en 70%
luftfuktighet som skal kunne vandre inn gjennom gulv/vegg. Har kun 100mm steinull markisolering samt markduk
Samt isodrän-plate på vegg samt markduk.
Det blir en oppvarmet (Man Cave) og bassenghus oppå, basseng ved siden av den, samt 2 vinkjellere med inngang fra kjelleren.
Til taket så tok jeg betongrør til brønner som jeg delte på midten, 100mm markisolering samt duk.
Og inne i blir det tegl på sandgulv samt tegl tak og puss på veggene, for å få et så stabilt klima som mulig.
Har 35m markrør 4m under mark for inntak til ventilasjon. slik at luften kjøles om sommeren samt varmes om vinteren. har 3 innganger på vent,1 på tunnelen til vinkjelleren (for-kjøling) da tilgrensende rom er oppvarmet. og ett i hver kjeller samt ut-luft i takene.
Har også ledet inn den kalde fra-luften til min jordkjeller.
Har en bra lenke til hva man skal tenke på når man bygger jordkjeller.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Sender med noen bilder av mitt bygge.
Skriv gjerne kommentarer og idéer.[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [media][bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Mvh Andreas
H Hank_Ö skrev:
Sist redigert:
A Andreas34 skrev:Hei
Tenkte bare vise hvordan jeg har laget min vinkjeller, hvis noen har synspunkter til forbedring eller ideer, så kommenter
Gjerne.
har kommet fram til å ikke bruke platonmatte på taket.
Da det blir for tett. du vil oppnå en 70%
luftfuktighet som skal kunne vandre inn gjennom gulv/vegg. Har kun 100mm steinull markisolasjon samt markduk
Samt isodränskiva på vegg samt markduk.
Det blir en oppvarmet (Man Cave) og bassenghus oppå, basseng ved siden av, samt 2stk vinkjellere med inngang fra kjelleren.
Til taket så tok jeg betongrør til brønner som jeg delte på midten, 100mm markisolasjon samt duk.
Og inne i så blir det tegl på sandgulv samt tegltak og puss på veggene, for å få et så stabilt klima som mulig.
Har 35m markrør 4m under jord for inntak til ventilasjon. slik at luften avkjøles om sommeren samt varmes om vinteren. har 3stk innganger på vent,1 på tunnelen til vinkjelleren (for-kjøling) da tilgrensende rom er oppvarmet. og en i hver kjeller samt ut-luft i takene.
Har også ledet inn den avkjølte fra-luften til min jordkjeller.
Har en bra lenke til hva man skal tenke på når man bygger jordkjeller.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Sender med litt bilder av mitt bygg.
Skriv gjerne kommentarer og ideer.[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Mvh Andreas