Hvis jeg er i feil del av forumet, ber jeg moderatorer flytte dette innlegget til en mer passende plass.

Vi holder på å planlegge en bygging av et nytt hus med plate på mark som grunnlag. Vi ønsker å få til noe tilsvarende en jordkjeller/kjølerom, og jeg lurer på om det går an å utnytte kulden og grunnen under platen som motor for dette. Kan man bruke det for å trekke inn kald luft, og hva trenger vi å tenke på i form av avfuktning osv. før støping. Hvis noen har erfaringer og/eller ideer angående dette, tas de imot med glede.

Fridens liljer
Henrik

Husets plate på marken må ha isolasjon under for at dere ikke skal få fuktproblemer. Det er kanskje ikke optimalt å sette en matkjeller oppå denne da. Men det er klart at dere kan lage en jordkjeller som på en eller annen måte står ved siden av og kanskje er nedgravd helt eller delvis. Den trenger å være isolert mot resten av huset. Fuktproblemer i kjeller oppstår hovedsakelig på grunn av varm luft som kommer fra et annet sted. Kjelleren i seg selv får ikke fukt fra bakken hvis den bare står på et ordentlig kapillærbrytende lag av pukk. Hvis dere ikke er for byggkyndige, bør dere få hjelp til å tegne opp denne konstruksjonen. Jeg antar at man må tenke litt gjennom dette.

Det kan kanskje gå å gjøre så. Men siden det er en uprøvd metode vil det bli sett på som en risikokonstruksjon. Det blir ikke lett om man endrer bruk av rommet. Et mer konvensjonelt kjølerom er nok bedre. Hva skal dere ha for oppvarming?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.