A
Hei
Tenkte bare å vise hvordan jeg har laget min vinkjeller, hvis noen har synspunkter til forbedring eller ideer, så kommenter
Gjerne.
har kommet fram til er å ikke bruke platonmatte på taket.
Da det blir for tett. du vil oppnå en 70%
luftfuktighet som skal kunne vandre inn gjennom gulv/vegg. Har kun 100mm steinull markisolasjon samt markduk
Samt isodrensplate på vegg samt markduk.

Det blir en oppvarmet (Man Cave) og bassenghus oppå, basseng ved siden av den, samt 2 vinkjellere med inngang fra kjelleren.
Til taket så tok jeg Betongrør til brønner som jeg delte på midten, 100mm markisolasjon samt duk.
Og inne i så blir det tegl på sandgulv samt teglbelagt tak og puss på veggene, for å få et så stabilt klima som mulig.
Har 35m markrør 4m under mark for innløp til ventilasjon. så luften kjøles om sommeren samt varmes om vinteren. har 3 innganger på vent, 1 på tunellen til vinkjelleren (for-kjøling) da tilgrensende rom er oppvarmet. og en i hver kjeller samt ut-luft i takene.
Har også ledet inn den kjølte fra-luften til min jordkjeller.
Har en bra lenke til hva man skal tenke på når man bygger jordkjeller.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Sender med litt bilder av mitt bygg.
Skriv gjerne kommentarer og ideer. En gravemaskin løfter en betongseksjon ved en skog. En mann står ved en betongring på bakken. Gravemaskin graver ut jord til en vinkjeller, sett gjennom en buet muråpning med murstein. Bygge av vinkjeller med gruslagt fundament, trekasser for støping, og et stort svart ventilasjonsrør. Maskiner og materialer spredt rundt. En uferdig vinkjellerbygning av betongblokker med et nylagt betongdekke. Området er omgitt av skog og en drivhusstruktur i bakgrunnen. Bild av en uferdig vinkjeller med bueformet tak i betongblokker og sandgulv, diverse byggemateriale ligger strødd på gulvet. Byggeområde med stillaser, betongblokker, treverk, rørledninger og lysutstyr, midt i konstruksjonen av en vinkjeller. Gravemaskin og traktor graver et stort hull i bakken for bygging av vinkjeller. Plastikktelt og rør er synlige i utgravingen. Skog i bakgrunnen. Gravemaskin graver ut en stor grop i bakken ved siden av en skog, med en rød bygning i bakgrunnen, for et byggeprosjekt. Bygge av vinkjeller med grå betongblokker og ventilasjonsrør, omgitt av jordhauger og verktøy. To personer arbeider på stedet. Under bygging av en vinkjeller med murvegger og trestøtter, omringet av jord. Personer jobber på toppen, og en igangværende konstruksjon er synlig. Bygge av vinkjeller i en hage med betongblokker, isolasjonsmaterialer og en sementblander i en åpen grav. Graving pågår for bygging av vinkjeller, med betongrør og teglsteinsvegger, to personer jobber i grøften, lastebil med kran i bakgrunnen. Betongrør legges i utgravet grøft for bygging av vinkjeller, med skog i bakgrunnen og røde uthus synlige. Betongrør delt i to, brukt som tak til vinkjeller, omgitt av byggeplass med rød bygning i bakgrunnen og person som jobber. Bilde av en vinkjeller under bygging, med hvelvet teglesteintak og betongvegger rundt. Sollys skinner inn i rommet. Vinkjeller med rødbrun teglsteinstak, uferdige pussede vegger og en åpning med bue i en hvelvet kjellerrom under konstruksjon. Mursteinsbuet tunnel i kjeller med teglsteinvegger og buehvelvet tak. Byggearbeid med verktøy og kabler synlige.
Mvh Andreas

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
  • Wow
  • Elsker
Biohenke og 250 andre
  • Laddar…
Wow! Hvilke katakomber, imponerende!

• Liker
NormShields og 5 andre
  • Laddar…
Hei!

For et fantastisk prosjekt, jeg tror jeg taler for mange her når jeg sier at jeg skulle ønske jeg turte å gi meg i kast med noe slikt!

Ser frem til flere bilder.

Bra jobba!

• Liker
  • Wow
NormShields og 14 andre
  • Laddar…
A
G GrävlingsMjölk skrev:
Hei!

For et fantastisk prosjekt, jeg tror jeg snakker for mange her når jeg sier at jeg skulle ønske at jeg turte å gi meg i kast med noe sånt!

Ser frem til flere bilder.

Bra jobbet!
Takk, fruen var ikke hjemme og stoppet meg denne gangen.
Hun sier at det alltid pleier å balle ut når jeg skal gjøre noe.

• Liker
  • Haha
  • Wow
Raginmar og 100 andre
  • Laddar…
A
S snoddas2 skrev:
Wow! Hvilke katakomber, imponerende!
Har siden barnsben alltid elsket katakomber under slott mm,
Så dette er en drøm :)
Men kommer til å ta sin lille tid.

• Liker
qwe147 og 6 andre
  • Laddar…
Hva kostet festen?

Hva sa kommunen da du søkte om byggetillatelse?

Sist redigert:
  • Liker
Poontus og 5 andre
  • Laddar…
Wow!
Imponerende. "All-In" får annen betydning :D:surprised:(y)

• Liker
NormShields og 4 andre
  • Laddar…
Mektig prosjekt!

• Liker
NormShields
  • Laddar…
Savner ord, følte bare "neste bilde, mer, meeer..."

Skal se på bildene igjen når jeg har roet meg ned ;)

Hatten av, sprøtt!

• Liker
Papphammar666 og 3 andre
  • Laddar…
Episk!

• Liker
Poontus og 2 andre
  • Laddar…
T
Imponerende bunker, dessverre går jo tankene mot en viss lege som gjorde noe lignende. :p

• Liker
  • Haha
Papphammar666 og 8 andre
  • Laddar…
K
Dette kommer til å bli årets tråd på forumet :)

Helt fantastisk prosjekt og jeg ser fram til flere bilder!

/Krille

• Liker
Papphammar666 og 4 andre
  • Laddar…
men helsike!

dette må testes :D

• Liker
Andreas34
  • Laddar…
en tanke som dukker opp..

drenering/dagvann eller hva det kalles..

er det den svarte tromlen dette ledes til og deretter skal pumpes ut gjennom?

eller hvordan ledes vann bort?

• Liker
svengunnar
  • Laddar…
Litt Fritzl over det nå, men det blir nok fint :-)

• Liker
qwe147 og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.