173.135 lest ·
223 svar
173k lest
223 svar
Jeg har revet kottet nå dunker det i hele huset
TS har nok forstått sin feil nå når han har fått det påpekt i omtrent 100 innlegg. At en konstruktør trenger å ansettes og at det trenger å utbedres føles selvsagt.
Spørsmålet er bare om det finnes flere tips på hva TS kan gjøre akkurat nå for å minimere risikoene frem til utbedringen?
/Krille
Spørsmålet er bare om det finnes flere tips på hva TS kan gjøre akkurat nå for å minimere risikoene frem til utbedringen?
/Krille
Jeg TROR at du prøver å slå inn en åpen dør, leste du aldri min siste setning i innlegget "Men det sagt så burde du, siden dere merker en forskjell, la noen som har byggkompetanse se på det."D Martin72 skrev:Det har blitt gjort på ulike måter, med forskjellige prinsipper for hvordan laster tas opp og hvordan skjøt-, trykk/trekk- og momentlaster føres over mellom konstruksjonselementene. Dette kan man bare forstå ved å finne ut hvordan det er gjort i hvert tilfelle og foreslå endringer basert på det aktuelle tilfellet. Altså: at *ditt* hus har holdt når du har gjort endringer i bærende deler du ikke forstår hvordan de fungerer, trenger ikke bety at samme endring er ufarlig i TS sitt hus. Ikke tro. Finn fakta og analyser/beregn hva som må gjøres.
Ditt råd er korrekt. Din sammenligning med at *ditt* hus ikke har rast sammen eller (hva du vet...) blitt skadet etter at du har gjort ulovlige endringer i bærende konstruksjoner er helt irrelevante eller i verste fall farlige: "aaa, men han på byggahus hadde jo gjort denne endringen og det gikk jo bra...".K Kurtivan skrev:
TS har ikke så mange grunner til å svare lenger, tipsene og meninger/oppfatninger fortsetter jo å komme inn... det er ikke mer for hen å si/forklare. Nå må hen bestemme hvordan de skal få orden på problemet (som vi trolig ikke kan løse praktisk for dem akkurat nå)
Man trenger ikke å være troll el sprø for å forlate trådene av og til. Enkelte tråder tiltrekker seg mye folk, der mange sier de samme tingene...
Man kommer tilbake når man har et nytt spørsmål, eller vil fortelle at man har løst problemet
Man trenger ikke å være troll el sprø for å forlate trådene av og til. Enkelte tråder tiltrekker seg mye folk, der mange sier de samme tingene...
Man kommer tilbake når man har et nytt spørsmål, eller vil fortelle at man har løst problemet
Jo, men å si skråsikkert at det går til helvete, og det fort, hjelper knapt i det hele tatt. Litt pragmatisme kan alltids trenges.D Martin72 skrev:Ditt råd är korrekt. Din sammenligning med at *ditt* hus ikke har rast eller (så vidt du vet...) blitt skadet etter at du har gjort ulovlige endringer i bærende konstruksjoner er helt irrelevante eller i verste fall farlige: " aaa, men han på byggahus hadde jo gjort denne endringen og det gikk jo bra...".
Ja.Snigla skrev:
TS har ikke så mange grunner til å svare lenger, tipsene og meninger/inntrykk fortsetter jo å komme inn.. det finnes ikke mer for hen å si/ forklare. Nå må hen bestemme hvordan de skal få rett på problemet (noe vi trolig ikke kan løse praktisk for dem akkurat nå)
Man trenger ikke være troll el sprø for å forlate trådene noen ganger. Enkelte tråder trekker mye folk, med mange som sier de samme tingene..
Man kommer tilbake når man har et nytt spørsmål, eller vil fortelle at man har løst problemet![]()
Flytt til leilighet!D degi skrev:Hallo!
Vi har kjøpt et 50-talls trehus som vi har renovert.
En ting vi har gjort er å fjerne kneveggene for å få "større rom"
MEN
Når man går i overetasjen så "dunker" det veldig mye. (gjorde ikke det tidligere)
Jo nærmere den revne kneveggens plass man kommer, desto mer dunker det.
(det dunker når min 4-åring går der oppe og vi sitter nede, altså veldig følsomt)
Bjelkene som går er veldig solide, jeg prøvde å legge enda flere bjelker i mellom, men det funket ikke.
Nå begynner jeg å tro at kneveggenes vegger hadde en funksjon som presset ned den bjelken som går langs husets langside og dermed gjorde det "stivt"
På de stedene vi har kneveggene igjen, er gulvet Prima.
Noen som har erfart det samme?
Min tanke er i så fall å sette opp et par fete bjelker som "presser ned" denne bjelken ved veggsidene.
Eller har noen et tips?
Ville vært veldig takknemlig for det.
Her er et bilde når gulvet er åpent, og den grønne streken er der kneveggen var tidligere.
Det er jo allerede så mye tull her: Hvorfor ikke fylle huset med fugeskum?K Krille4 skrev:
Det er jo overdimensjonert for å håndtere worst case scenario, typ en snøstorm/storm som inntreffer 1 gang på 50 år. Så nok ingen risiko for at de skal rase inn og tre er jo veldig elastisk, men om taket svaier inn
Tenker man fester helium ballong i taket som motvirker gravitasjonen. Få stille på dunket? bare dra ungen i øret så han lærer seg det.T torkelb skrev: