Hei,

Jeg blir jo litt nervøs selv. Kan lage en ny tråd, men kanskje litt unødvendig.

Vi flyttet inn i vårt hus slutten av 2015 og en av de tidligere eierne hadde da fjernet en knevegg i det ene soverommet og i stedet satt en svak bjelke.
Lurer på om ikke denne også var bærende, i første etasje hadde de nemlig også fjernet en bærende vegg uten å støtte opp.

Vi har en 1.5 etasje med ca 40 grader takvinkel.
Det som kanskje er litt rart er at vi bare har knevegg på halve langsidene, hvorfor er det sånn?

Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut i dag.

Tak med en skråvegg i et soverom, med synlige trebjelker og en svart taklampe. En seng og hylle kan sees i bildet. Et smalt rom med skråtak og en liten vindu delvis tildekket. Veggene er lyse, og gulvet er laget av treplanker. Veggmalt soverom med gardiner, leker, og barneklær hengende. Dukke hus og rosa stol i hjørnet. Lister på taket. Sollys skinner inn.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Dunser det når barna leker, kanskje du skal sørge for at barna leker stillere. Gi dem hver sin iPad.

• Haha
  • Liker
Roga1337 og 6 andre
  • Laddar…
Nok er det ofte overdimensjonert i gamle hus. Jeg tilbrakte halve min oppvekst i et hus bygget i 1922 med valmtak som til 2/3 hadde kott - med unntak av en trapp i et hjørne og en utbygging på samme side der et bad fikk plass. Alle disse gjenværende kottene ble fjernet for å kunne få plass til tre soverom for oss barna. På andre langsiden ble det også gjort en utbygging der en takstol måtte kappes. Jeg var temmelig liten og tenkte ikke på styrkeberegning. Min pappa lagde tegningene og to snekkere fra Åland gjorde jobben (i Stockholm), andre halvdel av 60-tallet, og huset sto uten problem så lenge vi bodde der - og også nå. Jeg husker at spikrene som holdt fast bjelkene var solide og smidde og virkelig krevde sin mann når de skulle bort.

Med tanke på fugeskum, så ble de temmelig tomme ytterveggene fylt med plastskum (Isoschaum - polyuretanskum trodde jeg, men ser nå at det ble kalt aminoplastskum - kan være det samme) for å forbedre isolasjonen. Hull boret på utsiden med jevne mellomrom og skummet ble sprøytet inn til det begynte å komme ut i tilstøtende hull, hvorpå en plugg ble slått i og sprøytingen fortsatte i neste hull. Det mørkebrune huset var helt prikkete da de var ferdige. Hypermoderne på den tiden, må man vel si.

Sist redigert:
  • Liker
  • Haha
Mrjayser og 1 annen
  • Laddar…
D degi skrev:
Hei!

Nei dessverre var vi veldig ivrige/slurvete å rive,
Føles som at jeg må sette opp en bjelke der.
Eller har du annet tips?

Mvh
Avhengig av husets bredde kan man forsterke gulvbjelken i stedet

• Wow
Nissens
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jeg har nesten identisk konstruksjon på huset mitt.

Jeg tok for knappe 2 år siden bort knevegger. Men jeg begynte med å dele av rommet på langs slik at jeg fikk en bærende vegg i midten tvers over takstolene. I tillegg tok jeg bare bort kneveggen under 2 takstoler (1,2m mellom dem) på den ene siden og under 3 på den andre siden. På siden der 3 takstoler ble blottlagt, felte jeg inn en bærende stolpe som støtter opp under den takstolen.

[bilde] [bilde]

Alt ble bra, og jeg har ikke merket noe siden jeg bygde dette. Om ikke annet så oppleves gulvbjelkelaget stivere nå.
Er ikke dette et mansardtak? Det er en annen type tak i så fall.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J JuliaUppsala skrev:
Nei. Bare om man også forsterker overribben. Og sørger for at de økte momentene kan overføres mellom over- og underribbe. Slutt å gjette. Vær så snill.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hei,

Jeg blir jo litt nervøs selv. Kan lage en ny tråd, men kanskje litt unødvendig.

Vi flyttet inn i huset vårt slutten av 2015 og noen av tidligere eiere hadde da fjernet en knevegg i det ene soverommet og i stedet satt inn en svak bjelke.
Lurer på om ikke denne også var bærende, i første etasje hadde de nemlig også fjernet en bærende vegg uten å støtte opp.

Vi har en 1,5 etasje med ca 40 grader takvinkel.
Det som kanskje er litt merkelig er at vi bare har knevegg på halve langsidene, hvorfor er det sånn?

Legger ved noen bilder på hvordan det ser ut i dag.

[bilde] [bilde] [bilde]
Enkelt å sjekke, ta kontakt med kommunens byggesaksavdeling og spør hva de har for søknader om endringer og hvilken dokumentasjon inklusive beregninger og tegninger som tidligere eiere har sendt inn. Lykke til ...

• Liker
Mrjayser og 1 annen
  • Laddar…
D Martin72 skrev:
Enkelt å sjekke, ta kontakt med kommunens bygningsråd og spør hva de har for søknader om endringer og hvilken dokumentasjon inkludert beregninger og tegninger som tidligere eier har sendt inn. Lykke til ...
Hei, takk for svar! Det er dessverre ingenting. Det var det første vi sjekket da vi oppdaget den første feilen. Finnes ingen tegninger eller noe slikt heller.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D degi skrev:
Hallo!

Vi har kjøpt et 50-talls trehus som vi har renovert.
En ting vi har gjort er å fjerne kneveggene for å få "større rom"

MEN

Når man går på overetasjen så "dunker" det veldig mye. (gjorde ikke det tidligere)
Jo nærmere veggen der kneveggen var revet man kommer, jo mer dunker det.
(det dunker når min 4-åring går der oppe og vi sitter nede, altså veldig følsomt)

Bjelkene som går er veldig solide, jeg prøvde å legge enda flere bjelker imellom, men det fungerte ikke.
Nå begynner jeg å tro at kneveggene hadde en funksjon som trykte ned bjelken som går langs husets langside og dermed gjorde det "stivt"

På de stedene vi har beholdt kneveggene er gulvet Prima.
Noen som har opplevd det samme?

Min tanke er i så fall å sette opp et par solide bjelker som "presser ned" denne bjelken ved veggsidene.

Eller har noen et tips?
Ville være veldig takknemlig for det.

Her er et bilde når gulvet er åpent, og den grønne streken er der kneveggen var tidligere.
Har du kappet hundebenene, eller støtteben i takstolene så blir jeg ikke overrasket om det låter.

Nissens
J JuliaUppsala skrev:
Det der er jo ikke sant, du kan ikke ha en anelse om hvordan konstruksjonen fungerer… :rolleyes:

• Liker
Mrjayser og 1 annen
  • Laddar…
Nissens
V vectrex skrev:
Jeg har nesten identisk konstruksjon på huset mitt.

Jeg tok for knappe 2 år siden bort kneveggen. Men jeg begynte med å dele av rommet på langs slik at jeg fikk en bærende vegg i midten tvers over takstolene. Dessuten tok jeg bare bort kneveggen under 2 takstoler (1,2m mellom dem) på den ene siden og under 3 på den andre siden. På siden der 3 takstoler ble frilagt så felte jeg inn en bærende stolpe som støtter opp under den takstolen.

[bilde] [bilde]

Alt ble bra og har ikke merket noe siden jeg bygde dette. Om noe så oppleves gulvbjelkelaget stivere nå.
Fikk du byggetillatelse for det?

• Liker
Mrjayser
  • Laddar…
Det der er livsfarlig!
Jeg gjorde nøyaktig det samme i mitt hus, og se hvordan det gikk:

Ødelagt pepperkakehus med fargerikt godteri som har kollapset, med en rød lysestake i bakgrunnen.

• Haha
  • Liker
  • Wow
Johan.Andersson.81 og 10 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
M Magnus_Andersson skrev:
Det der er livsfarlig!
Jeg gjorde nøyaktig det samme i huset mitt, og se hvordan det gikk:

[bilde]
Hadde også du en velnært fireåring som gikk og trampet i overetasjen?

Minnie

• Liker
  • Haha
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
D degi skrev:
Hei, så her er hustegningen, så føles som det ligger noe i det.
D degi skrev:
Hei, så her er hustegningen, så føles som det ligger noe i det.
Som noen skrev, utbedre snarest! Ingen snø på det taket nå.
Du kan fortsatt åpne opp litt men du må absolutt ha en bjelke direkte under taket som så støttes opp med type 45x120 stolper. Nå henger overliggeren i takstolen helt fritt på halve husbredden. Ikke bra...

• Liker
Ohchips
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Er ikke dette et mansardtak? Det er en annen type tak isåfall
Nei, som jeg skrev er vår konstruksjon nesten identisk med TS. Vårt tak er et saltak med ca 28 graders helling. Vi har dog relativt høyt veggliv, litt usikker på om det er likt som TS men det så slik ut.

• Liker
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.