B6304S1 skrev:
EPS-isolering med betong ovenpå ?
EPS-isolering med flytavretting ovenpå mener du vel? Hvorfor betong:o
Men.. EPS-isolering er nøyaktig det samme som isopor. Hvorfor ikke flytavretting på isopor har vi jo allerede behandlet trodde jeg.

B6304S1 skrev:
EPS Cement høres jo ellers ut som det sikreste alternativet hvis vekten ikke er et problem?
Høres ut som om jeg skal lese meg opp litt på EPS Cement...
Som sagt, antagelig er ikke vekten av vanlig betong et problem, og denne veier bare en femtedel.

B6304S1 skrev:
Er det "forbudt" å bruke seg av lekter+gulvspon+fiberarmert flytavretting etter 1. juli som gulvkonstruksjon?
Neida, absolutt ikke. Hvorfor lurer du på det? Liming av gulvgips vil ikke være tillatt i våtrom etter hvert, dog.

Ok, nå har jeg lest igjennom igjen :o

Jeg har også lest om EPS sement, det ser ut til å være helt riktig å støpe opp "hele veien" opp til jevningsnivået og droppe frigoliten helt.
(Spesielt med tanke på at betongdekket ikke er helt jevnt, noe som ville innebære at jeg måtte jevne ut dekket før legging av frigolit...)

Årsaken til at jeg lurer på om det ville være "forbudt" å kjøre med lekter + sponplate er at;

Siden spon er et organisk materiale, burde det være risiko for problemer med sponplaten så vel som gipsen hvis det skulle være fuktvandring gjennom tetningslaget. Edit :)
(Jeg antar at det er derfor man har endret kravene til fuktfølsomme materialer til i stedet som minerit eller masterboard)

* Risiko for at papiret på gipsen mugner
* Risiko for at gulvsponet "reiser" seg (?)

Det var min takstmann som syntes det ville være bedre å unngå det "organiske" alternativet, ettersom jeg har mulighet til det.

Det avgjørende spørsmålet som gjenstår for meg er imidlertid om det er veldig stor forskjell i pris.

Alt. 1 Lekter + Gulvspon 5m2
Alt. 2 EPS sement 100mm på 5m2

Har dere noen oversikt over pris?

Mvh Kim

Om det ikke skulle være fuktvandring gjennom tetningssjiktet? Du mener om det skulle være det antar jeg.. Nja, den lille fuktvandring som kan forekomme i og med at ingen tetningssjikt er damptette klarer sponplaten og trekonstruksjonen uten problem. Det er helt tillatt og vil sikkert fungere utmerket å gjøre så i ditt tilfelle. Men jeg er enig med besiktigelsesmannen om at det er bedre å bruke uorganiske materialer dersom man har muligheten, marginene blir så mye større da, både mot feil i utførelsen og mot eventuelle skader på tetningssjiktet. Jeg synes at du skal gå for uorganisk, selv om det skulle være litt dyrere. Vet ikke hva EPScement koster på stående fot, så jeg kan ikke sammenligne, dog.

Edit: Fant det på Fredells webshop, ville gjettet at konsument betaler rundt 200 for 50 liter EPScement. Gir en kostnad på et par tusen i ditt baderom. Lekter, lim, gulvspon og monteringsplate for sluket blir kanskje en tredjedel eller halvparten av det.

jeg hadde kjørt styrolit så synker det ikke i det hele tatt. Men S80 cellplast funker jo på platene ser ikke riktig hvorfor det ikke skulle fungere på badet. S80 synker veldig lite selv med flere tons trykk

Watchmen, det er ingen som har sagt at S80 eller bedre EPS ikke fungerer i bad.

Forresten, hva mener du med flere tons trykk? På hvilken overflate?

vi bruker 4 stk s80 skiver når vi legger ned 7-15 tonns vegger på bakken, skiver synker rundt 10 mm bare rett bra for et sånt lett materiale. Bruker ganske ofte som mellomlegg på ulike plater når vi sender dem avgårde.. billigere enn strø :)

Da har jeg bestemt meg for at jeg skal støpe med EPS Cement. Men jeg har noen flere spørsmål...

Tanken er at jeg skal bruke både vannbåren gulvvarme og komplettere med elektrisk varme for sommerdrift.

Tenkte å bruke PEX-rør.

* Hva for diameter på PEX-røret bør jeg bruke? (12 eller 20 mm?)
* Hvilken type elektrisk gulvvarme; T2 Blå eller den der veldig tynne som ligger på en ferdig matte beregnet for å støpe inn i fixen?

* Hvor skal jeg støpe inn PEX-røret i konstruksjonen? (Man skal ikke støpe det inn i EPS-cementen har jeg forstått). Går det bra å støpe det i det fiberarmerte flytsparklet? Da blir flytsparklet veldig tykt om man må ha 3 cm over PEX-røret...

Eller finnes det andre muligheter?

Takk på forhånd!

Mvh. Kim

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.