Min mamma har hatt en "bygger" som har bygget hennes lille hus. Det er ytterst lite med to små rom og et bad. Det kostet over 500 000 kr å bygge. Jeg synes det virker dyrt. Nå er det så at han sier at 5 cm isopor + 5 cm ull i veggene er tilstrekkelig for vinterboende. I taket er det maks 20 cm og i gulvet tror jeg at det er det samme som i taket.
Det første som skjedde da hun flyttet inn var at vannet frøs. Da satte han inn en kabel i vannrøret. Kabelen er for lang og resten ligger oppkveilet på badet.
Det er 5 eller 6 stykker elementer i huset. De går på strøm. Det går ikke an å få opp varmen til mer enn ca 20 grader med bare elementene og det er når alle går for fullt. Min mamma har en vedovn som hun fyrer i for å få opp varmen.
Synes dere ikke at dette høres rart ut???
Jeg tror at min mamma har blitt lurt. Hun vil naturligvis ikke tro det selv og blir sint når man påpeker fakta. Han er jo sååå hyggelig og det har hun jo gått på dessverre.
Hva gjøre???
Hva tror dere om isolasjonen???
Jeg tror at hun har tenkt å ansette den samme "bygger" igjen for å bygge ut og jeg tenkte å ha litt mer "på beina" før jeg snakker med henne igjen.
Caisa:(

Høres ut som om det skulle være en sommerhytte når det gjelder isolasjonsstandard...

Den tykkelsen på isolasjon hadde de kanskje for 20 år siden i hus. I moderne hus i dag er det kanskje 400mm i taket og 200mm i veggene - så det høres litt sommerhusaktig ut. Det er imidlertid ikke sikkert at det kun skyldes isolasjonen, det kan være hvordan arbeidet er utført. For jeg synes at elementene likevel burde få opp temperaturen i huset. Ellers er det jo bare å kjøpe flere elementer.

Jeg ville derfor lett etter noe annet som virker rart. Kommer det kaldluft fra vinduene - han har kanskje glemt å tette? Hvordan ser ventilasjonen ut? Er isolasjonen heldekkende, eller finnes det en stor feil et sted?

Staffans2000
"Vanlig" Frigolit isolerer ikke bedre enn "vanlig" isolering så din mammas hus er VELDIG dårlig isolert.

Sjekk opp elementenes effekt. Det står på en liten "skilt" hvor mange Watt de er på. Regn sammen alle elementenes effekt så ser du den totale oppvarmingsevnen. Kanskje er helt enkelt elementene for "små". Skriv gjerne og fortell om deres effekt.

Rådfør deg også med en takstmann angående dine tanker, sjekk i Gule sider, under rubrikken:Eiendomsbesiktelser.

Gi deg ikke, for ifølge din beskrivelse virker snekkeren å være en lurifax.

Vennlige hilsener fra:Staffan

Hvordan har det gått til når din mamma bestilte dette huset? Har hun gitt byggherren frie hender til å bygge et hus akkurat som han ville, eller har det vært noe slags underlag? Det må vel ha vært en tegning og en konstruksjonsbeskrivelse, om ikke annet så for byggetillatelsens skyld? Det må ha vært en kvalitetsansvarlig. Han må vel ha noen synspunkter på dette?

Milkshaken
har han markisolert ordentlig?
betongplate eller Krypkjeller?

Hei og takk til alle som har svart.
Det har vært en tegning, og min mamma har godkjent den, men hun vet jo ingenting om isolasjon og stoler på denne "byggaren". Min mamma påstår at det har vært en takstmann fra kommunen og besiktiget. Han spurte om mamma var fornøyd!!!???? Det er vel klart. Huset er kjempefint, og hun stoler jo på "byggaren".
Jeg vet faktisk ikke hvilken type grunn det er, men jeg tror det er støpt. Jeg tror det er pilarer.
Når det gjelder elementene så vet jeg ikke hva som står på dem, for jeg bor ikke i nærheten så jeg kan sjekke. Akkurat nå er min mamma så opprørt over at vi ikke synes "byggaren" er bra, så jeg kan ikke be henne se etter.
Nå er det også slik at min søster har sjekket denne "byggeren", og han har mange misfornøyde kunder. Han er kjent for å lure eldre. Jeg synes dette er vanskelig, for min mamma synes jo at han er så hyggelig, så hun absolutt vil at han skal gjøre utbyggingen. Slitsomt! Takk uansett for engasjementet deres. Jeg skal prøve å få moren min til å ombestemme seg og se om vi kan få noen til å se ordentlig på isolasjonen.
Vennlig hilsen
Caisa

Isoleringen høres ut som den jeg kommer til å ha i mitt fritidshus - ikke som den man vanligvis har i nybygde permanentboliger.

Men som noen ovenfor sa - spørsmålet er om det er noe annet da man burde kunne få opp temperaturen over 20 grader i hvert fall - selv om det koster en del strøm da selvfølgelig.

500 tkr - dyrt?
Vel - det kommer jo an på hvor stort huset er.
For et 45-60 kvm hus er det nok ikke helt urimelig om reisverk, snekring og maling etc. har vært med.

Er det en liten bod på 15-20 kvm er det kanskje i meste laget dog.

Det høres ut som om din mor bor i et mindre isolert fritidshus, snarere enn en villa. Liten hytte, men den isoleringen på pilar = fritidshusstandard!?

Trenger jo ikke være feil - bare man innser at det er sånn, og man synes det er greit. Litt overraskende at kommunen har godkjent det for permanentopphold dog, da handikaptoalett, moderne isolasjonsstandard, god ventilasjonsløsning mm. pleier å inngå som punkter i kontrollplanen. Det må ha vært en KA, i verste fall "byggarn" - men det kan du jo lett ringe kommunen og finne ut av - da også hvordan kontrollplanen har sett ut etc. - om du bare vet adressen og/eller eiendomsbetegnelsen.

/K

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.