Under en gulvuttakning vises et gammelt rør omgitt av brun, fibrøs isolasjon i betonggulv. Muligens eldre isolasjonsmateriale. Rør med gammel isolasjon i betonggulv, potensielt rør for vann eller varme, med ukjent isolasjon som kan diskuteres for asbestinnhold.
Biler frem avløpet for bytte. Støtte på et gammelt rør for enten vann- eller varmesystem som ikke brukes i dag. Oppdaget en form for isolasjon som ligger rundt røret i gulvet. Hva sier panelet, var det vanlig å bruke asbest i denne typen isolasjon? Eller ser dere med mer erfaring hva det er for type isolasjon?
 
R
Er røret i betongen, er det noen form for papp der med, før viklet man en isolering og tjærepapp rundt rør og støpte i dem, det var ikke asbest, det du viser ser ganske grovkornet, grovfibrig ut
 
R rävlyan skrev:
Er røret i betongen, er det noen form for papp der også, før i tiden viklet man en isolasjon og tjærepapp rundt rør og støpte i dem, det var ikke asbest, det du viser ser ganske grovkornet, grovfibrig ut
Ja, røret går i betonggulvet. Isolering samt noe mørkt omslag, kan være noen form for tynnere tjærepapp. Dessverre ille tilgått så kan ikke se hvordan det så ut fra begynnelsen.
 
R
Da er det en eldre installasjon av rørene, den var ganske myk og floffsig, ikke som dagens som er litt fastere, ikke noe uvanlig. Men absolutt ingen asbest, snarere, fantes både i et mørkere materiale (kommer ikke på navnet nå) eller glassfiber.

Edit skal være glassull.
 
Kokosfibrer kanskje? Asbest er lysere.
Hjemme hos meg har man først snurret inn rørene i en asbestmatte, så en brun fibermatte og så papir rundt alt sammen.
 
  • Rør med isolasjon pakket inn i brun fibermatte og asbest, med kokosfibre synlige i enden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.