Har en bærende innvendig vegg i kjelleren bygget opp av 45*95 med cc 60. Svill i 45*95 på betongen med svillepapp under. Vil ha veggen skruvbar på en enkel måte og vil derfor ha OSB pluss gips samt isolering for å unngå at veggen blir en tromme.

Men, siden det er en kjeller, riktignok nylig drenert, er det jo risiko for fukt som kommer opp fra betongplaten. Skal jeg derfor isolere med celleplast og ha våtromsgips i stedet for vanlig gips? Kan jeg da ha OSB bak?

En løsning jeg vurderer selv, også for å minimere kostnadene, er å ha celleplast de nedre ca 30-40 cm, der ha dobbel våtromsplate (for å få samme tykkelse på veggen), og ovenfor, fra 30 cm til taket ha OSB pluss vanlig gips samt vanlig isolering?

Har man satt øksa i båten får man ro.....

Om du allerede har en trevegg der, blir det verken dårligere eller bedre av noe annet du finner på. Jo, dårligere blir det hvis du prøver å stenge inne eventuell fukt.

Hvis plata er tørr (dvs isolert) så har du ingenting å bekymre deg for. Er plata uisolert får du håpe på at syllpappen gjør jobben, og det gjør den sikkert.

Jeg ville isolert som vanlig med steinull og deretter skrudd OSB og gips på dette. Alt annet virker bare som krøll som ikke gjør noe bedre. Har du fuktproblemer i denne veggen er de bærende stenderne det største problemet, ikke overflate og isolasjon.

Platen er uisolert. Den gamle veggen hadde bunnsvillen støpt inn i bunnplaten. Ikke noen som helst fuktskader på den, men den er byttet ut fordi den ble fjernet for inspeksjon.

Burde jeg bygge veggen på en annen måte? Ikke for sent å endre ennå...

Jeg ville nøle med å ha en trevegg på en uisolert plate. Ville heller mure den opp med leca eller tilsvarende.

Ja, men det blir masse jobb for ingenting. Men jeg spurte jo :-) Beholder treveggen, kjører med osb + gips og steinull.

Oppfølgingsspørsmål: er det greit å bygge øvrige ikke-bærende innervegger "som vanlig," dvs. stålstendere, steinull, osb og gips? Hadde egentlig tenkt å bygge de med stålstendere, celleplast, osb og våtromsgips.

Ytterveggene vil være som de er, pusset og malt med silikatfarge.

Fødsvar: ja!

• Liker
Jkgbg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.