ISOLERINGSFØRESPØRSEL?
Huset består utvendig av 1. Takstein i Engaberat leirtakstein. 2. På 45mm bærelekter 3. lagt på doble sløyfer med en diffusjonsåpen duk Moniere diverol spent over hele taket mellom de to sløyfene 28x70 + 22x70, som er satt på et eksisterende bordtak (stikketak). Dette taket har fra takfoten opp til 20 cm over det kalde loftets gulv tidligere vært fylt med sagspon uten luftspalte. Takstolene innendørs på øverste etasje er kledd med 28 x140 rupanel fra takfoten opp til 20 cm over loftets gulvnivå, og deretter er rommene på øverste etasje kledd med tretex som er tapetsert og malt osv. Altså uten diffusjonssperre. Nå til spørsmålet. Hva erstatter jeg best sagsponet med? Hvilke produkter og fabrikater? Beste isolasjonsverdi. Vs den gamle metoden med sagspon. Siden dette prosjektet dermed vil kreve isolasjon av type løsull uten luftspalte. Noen foreslo Rockwools løsullisolasjon da denne isolasjonen også skulle være brannhemmende og diffusjonsåpen og dermed raskt kunne transportere ut fukt som har kommet inn i isolasjonen og dessuten være kapillærbrytende og drenerende?? Høres bra ut. Andre har anbefalt celluloseisolasjon ekofiber mm? Kan dere også svare på hvorfor det finnes en slik motsetning mellom eksperter i bygningsvernbransjen og entreprenørene i dette spørsmålet luftspalte eller ikke?
Huset består utvendig av 1. Takstein i Engaberat leirtakstein. 2. På 45mm bærelekter 3. lagt på doble sløyfer med en diffusjonsåpen duk Moniere diverol spent over hele taket mellom de to sløyfene 28x70 + 22x70, som er satt på et eksisterende bordtak (stikketak). Dette taket har fra takfoten opp til 20 cm over det kalde loftets gulv tidligere vært fylt med sagspon uten luftspalte. Takstolene innendørs på øverste etasje er kledd med 28 x140 rupanel fra takfoten opp til 20 cm over loftets gulvnivå, og deretter er rommene på øverste etasje kledd med tretex som er tapetsert og malt osv. Altså uten diffusjonssperre. Nå til spørsmålet. Hva erstatter jeg best sagsponet med? Hvilke produkter og fabrikater? Beste isolasjonsverdi. Vs den gamle metoden med sagspon. Siden dette prosjektet dermed vil kreve isolasjon av type løsull uten luftspalte. Noen foreslo Rockwools løsullisolasjon da denne isolasjonen også skulle være brannhemmende og diffusjonsåpen og dermed raskt kunne transportere ut fukt som har kommet inn i isolasjonen og dessuten være kapillærbrytende og drenerende?? Høres bra ut. Andre har anbefalt celluloseisolasjon ekofiber mm? Kan dere også svare på hvorfor det finnes en slik motsetning mellom eksperter i bygningsvernbransjen og entreprenørene i dette spørsmålet luftspalte eller ikke?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 042 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.042 innlegg
Problemet med løsull av mineralull er at den transporterer fuktighet for godt samtidig som den isolerer. Det betyr at fuktigheten raskt kommer til taket der den kondenserer og blir til vann som i saltak-tilfellet renner tilbake gjennom isolasjonen og skaper mugg i saltaksveggen.
Man mener at ekoisolering buffer/holder på fuktigheten slik at den ikke får mulighet til å kondensere før det er tilstrekkelig varmt eller tørt ute til å slippe fuktigheten ut.
Det viktigste slik jeg ser det er at det ikke kommer inn fukt i konstruksjonen, det gjør du med plast eller dampsperre på innsiden og luftspalte på utsiden.
I ditt tilfelle høres det ut som at du har en luftspalte mellom duken og stikketak! Da synes jeg du kan velge hvilken isolering som føles best men ikke glem dampsperren!
Man mener at ekoisolering buffer/holder på fuktigheten slik at den ikke får mulighet til å kondensere før det er tilstrekkelig varmt eller tørt ute til å slippe fuktigheten ut.
Det viktigste slik jeg ser det er at det ikke kommer inn fukt i konstruksjonen, det gjør du med plast eller dampsperre på innsiden og luftspalte på utsiden.
I ditt tilfelle høres det ut som at du har en luftspalte mellom duken og stikketak! Da synes jeg du kan velge hvilken isolering som føles best men ikke glem dampsperren!
Divorol duken er en diffusjonsåpen duk som er spent over 22 mm strølekt, derav dette mellomrommet mellom duk og stikketak, men duken er forseglet og limt nede ved takfotens plate samt at den ved møne går over på andre siden. Men mellom duk og takstein er luftspalten utvidet og er 73 mm for bedre volum og ventilasjon opp mot møne, og ved takfotens kile sitter et fuglebånd med ventilert lekt alt i ett. Huset er gammelt fra 30-tallet og har vært isolert med kutterspån, og derfor finnes ingen dampsperre eller luftspalter og skulle også helst slippe dette. Oppvarmingen skjer med vedfyrt kjele og vedovn, og derfor tidvis mye høyere romtemperaturer enn i vanlige hus.
Jeg tror at den fremste årsaken til at gamle hus sjelden har fuktproblemer er at de er dårlig isolert. Jo tykkere isoleringen er, desto større er risikoen for kondens, og desto lengre tid tar det for kondensen å tørke når forholdene er gunstige. Dessuten pleier det å sies at organisk isolering tåler små mengder fukt bedre enn glassull. Ingen isolering tåler store mengder fukt. Hvis du ikke vil ha plast, så sørg for at det i det minste er lufttett. Ingen åpne skjøter mellom plater i hjørnene som bare er dekket med en list, men sørg for at skjøtene er fylt. Fukt kan vandre gjennom gipsplater, men den store mengden fukt kommer inn bak platene hvis luften har fri vei inn i konstruksjonen.
Klikk her for å svare
