Min far har et helt yrkesliv som finsnekker bak seg, og jeg har lovet ham å ta over verktøyene hans. Som et ledd i dette holder jeg på å renovere en gammel innredet kjellerstue som vi har hatt i kjelleren vår. Det er et rom med peis som har vært innredet med organiske materialer for å lettere holde varmen.

Nå er min tanke å installere bedre belysning, flislegge gulvet og forberede rommet slik at det kan bli et lite verksted. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med veggene. På en måte var det jo smakfullt da rommet hadde viss isolasjon. Men jeg har blitt anbefalt å ikke ha organiske materialer i kjelleren og vurderer nå å akseptere at det vil være litt kaldere og rett og slett pusse veggene.

Mitt spørsmål er om det finnes noe annet moderne materiale som egner seg bedre og gir en viss isolasjon? Er gips på tynne lekter et alternativ? Skal jeg nøye meg med å male veggene for å slippe risikoen for at pussen slipper som det nå har gjort?

Er veldig takknemlig for ideene deres Uferdig murvegg i kjellerrom med utsikt gjennom vindu til snødekke landskap. Skader på pussen og synlige isolasjonsmaterialer. Uferdig murvegg i kjellerrom med utsikt gjennom vindu til snødekke landskap. Skader på pussen og synlige isolasjonsmaterialer. Skadet vegg med avskallende pussoverflate og synlig isolasjon i en kjeller, med deler av panel og andre materialer som flasser av. .

Rom med delvis revne vegger, eksponert murstein og et vindu som viser et snødekt uteområde. Gjenstander er plassert nær vinduet.

Ingen som har noe tips, det jeg lurer på er om det ville vært mulig å legge opp gips? /David

SPU isolering sier at deres plater noen ganger kan settes direkte mot vegg. Kan være verdt å sjekke ut. Finnes på K Rauta.

Takk så mye for ditt råd, har nettopp vært i kontakt med fredells. Jeg fikk beskjed om at SPU platene i første hånd skal regels, men i sanda kan limes på veggen. Dette setter dog krav til at ytterveggen slipper ut fukt, da de ellers vil løsne.

Jeg fikk rådet om å sette opp våtromsgips på galva regel, gjerne med en ventilasjonsåpning øverst og nederst. Synes det høres rimelig ut, men er ivrig på å finne noe annet gips som tåler lett fuktige miljøer.

Minerittplater er vel også et alternativ. Ufølsomme for fuktighet og isolerer nok like bra (eller dårlig) som våtromsgips?

Hadde det vært min kjeller hadde jeg nok pusset veggene og så isolert utvendig den dagen det blir aktuelt å drenere om.

Ja det begynner faktisk å helle mot det. Tanken var kanskje å nøye seg med å gipse ytterveggen der pussen er så dårlig at jeg blir nødt til å hakke ned all puss. Tenkte at den kunne gjøre litt nytte. Jeg tror i ærlighetens navn ikke at det ville bli noe større problem med trelekter og gips heller, ettersom det ikke var fuktskadet før.

Minerittplaten virker å være litt overdrevet i sammenhengen.

Se på Tetti-platene.
Sandwich-konstruksjon med en slags celleplast i midten.
http://www.tetti.no/
(Finns i Sverige, tror det går tom via Höganäs)

Har du egen erfaring med tetti? Gjetter at de fortsatt bør regleres. Hva er fordelen mot vanlig celleplast?

Ja,
Nei, de ble montert med fix og dymlinger.
http://www.tetti.no/montering3.htm

Det ble et bra og fremfor alt jevnt underlag å flislegge på. Hadde ikke ønsket å forberede eksisterende pussede lettbetongvegger for flislegging.

Det ser jo i og for seg proft ut, om enn kanskje litt vel solid løsning. Jeg tenkte nok kun flislegge gulvet og male veggene.

Har nå blitt slik at jeg har valgt å pusse opp veggen. Er det noen som har noen tips om en billig og bra veggfarge?

llehs skrev:
Ja,
Nei, de ble montert med fix og dybler.
[lenke]

Det ble et godt og fremfor alt jevnt underlag å flislegge på.
Hadde ikke ønsket å forberede eksisterende pussete lettbetongvegger for flislegging..
Spennende - Du har altså bygd bad på disse? Helt klart interessant da jeg enda ikke har funnet ut HVORDAN jeg skal gjøre om badet i kjelleren. I dag gips på trestender direkte mot betong, ikke veldig lysten på å pusse for å så sette fliser da jeg regner med at det blir akkurat passe mye jobb å få tilstrekkelig jevne vegger for flisene kona ønsker.

Beklager trådtyveriet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.