Muren til peisen i vårt fritidshus er konstruert slik at den utgjør en del av ytterveggen. Baksiden av muren står altså "ute" og består av rødtegl. Har nå byttet tak og isolert skorsteinen og kledd den med plater, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre med resten av muren. Vil helst isolere den og kle den med samme panel som resten av huset. Har vurdert å skru stålstendere i teglsteinen og isolere med brannmatte, luftspalte samt panel.
Er det noen problemer med dette? Kan feieren ha innvendinger og kreves en besiktigelse for å få dette godkjent?
Er det noen problemer med dette? Kan feieren ha innvendinger og kreves en besiktigelse for å få dette godkjent?
Hvor bred er muren som du vil kle inn?? Og hvor bred er røykrøret??
Tegl er i seg selv et brannsikkert materiale, så du trenger ikke isolering på den siden. Som jeg ser det, så skal det holde med 3 cm luftspalte mellom stender og tegl. Det er alltid en risiko for at det kan bli fukt/kondens ellers. Husk at et spiker på feil sted kan lede varme og forårsake brann.
Feieren bryr seg ikke om hva du gjør på den siden...Besiktigelse tvilsomt. Men fotografer etter hvert som jobben utføres, så har du jo dette dokumentert..
Vennligst
Eti.
Tegl er i seg selv et brannsikkert materiale, så du trenger ikke isolering på den siden. Som jeg ser det, så skal det holde med 3 cm luftspalte mellom stender og tegl. Det er alltid en risiko for at det kan bli fukt/kondens ellers. Husk at et spiker på feil sted kan lede varme og forårsake brann.
Feieren bryr seg ikke om hva du gjør på den siden...Besiktigelse tvilsomt. Men fotografer etter hvert som jobben utføres, så har du jo dette dokumentert..
Vennligst
Eti.
Klikk her for å svare