Jeg har kjøpt et nybygd hus med omtrent 5 løpemeter innervegger som er bygget på enkleste vis med enkelgips + 70mm stender + enkelgips. Min tanke er å stive opp disse veggene med plate (osb/plyfa) og deretter gips. Veggene er kun sparklet og malt så ikke spesielt omstendelig, men det er bare en del av veggen som er innervegg, og resten er yttervegg. Av denne grunnen vil jeg ikke bygge på veggen ut mot stuen ettersom jeg da må fortsette over et stort parti som allerede har en stabil konstruksjon. Dessuten er det 4m i takhøyde i stuen. Det alternativet jeg ser for meg er å i stedet rive opp veggen fra baksiden, sage til osb/plyfa så den passer inn mellom stenderne og feste denne med kantjern mot stenderne. Deretter fyller jeg opp med isolering (om dette bidrar til å gjøre veggen stum?) og til slutt setter jeg osb/plyfa + gips på vanlig vis da det på denne siden av veggen ikke er problem å bygge på med 12mm.

Det jeg lurer på er løsningen med plate montert bakfra/innenfra mot gipsen - hva tror dere om den løsningen? Formålet er først og fremst stabilitet, kvalitetsfølelse (slippe "klonket" når man banker på veggen) og akustikk. Så vil jeg selvfølgelig også kunne skru opp bilder etc uten å lete etter stendere.

Det er altså de røde veggene som stives opp!

• Plantegning av et hus med markerte røde innvendige vegger mellom kjøkken, stue og soverom som skal forsterkes.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.