Hei, jeg kunne trenge litt hjelp med et spørsmål. Det er slik at broren til min samboer skal tilleggsisolere sin loftsetasje som har 10 cm isolasjon nå. Glassull fra 70-tallet ca., jeg har sagt til ham at han bør rive ned alt siden han uansett skal lage lufting som ikke finnes der nå. Nå til dilemmaet: jeg synes han bør tilleggsisolere minst 20 cm så han får 30 totalt, og han synes maks 25 fordi han mener det tar for mye av arealet som er ca. 70 kvm nå. Hva synes dere i forumet? Spørsmål to: jeg sier han bør bytte all isolasjon mot ny, han mener han bør gjenbruke siden han kan spare noen tusenlapper. Hvis han gjenbruker, vil den gamle ikke passe siden han skal bygge rommene mindre for å si det sånn. Hva synes dere?
Er det snakk om innvendig tilleggsisolering?
Er det 1&1/2-planshus eller et rent to-etasjes hus?
Skal skråtaket tilleggsisoleres også, (om 1&1/2-plans), eller er det bare gavlveggen?
Hvor i vårt avlange land med svært ulike klima ligger huset?
Er det 1&1/2-planshus eller et rent to-etasjes hus?
Skal skråtaket tilleggsisoleres også, (om 1&1/2-plans), eller er det bare gavlveggen?
Hvor i vårt avlange land med svært ulike klima ligger huset?
Ja, innvendig tilleggsisolering, 1 1/2 plan med skråvegger også, gavlvegger og loftsrom, det ligger i Skåne utenfor Hässleholm typOldboy skrev:
DetOldboy skrev:
Er det innvendig, så sier jeg maks 5 cm tilleggsisolering.
Gjenbruk?
Hvorfor skal den gamle isolasjonen tas ut?
Hvis, av en eller annen uforklarlig grunn, den gamle isolasjonen fjernes, så er det bedre å kaste og kjøpe nytt. Det er ikke nødvendig, men mindre ubehagelig å jobbe med ny isolasjon. Dessuten er det da mulig å kjøpe en mer høyverdig isolasjon, dvs med bedre lambdaverdier. Kan kanskje tilsvarer et par cm ekstra standardisolasjon.
15 cm godt vindtett isolasjon holder langt i Skåne. Vil til og med påstå at det er viktigere å legge ned ekstra omsorg på bombesikkert vindtett, og gnagersikker isolasjon, enn tykkelsen her i Skåne.
Gjenbruk?
Hvorfor skal den gamle isolasjonen tas ut?
Hvis, av en eller annen uforklarlig grunn, den gamle isolasjonen fjernes, så er det bedre å kaste og kjøpe nytt. Det er ikke nødvendig, men mindre ubehagelig å jobbe med ny isolasjon. Dessuten er det da mulig å kjøpe en mer høyverdig isolasjon, dvs med bedre lambdaverdier. Kan kanskje tilsvarer et par cm ekstra standardisolasjon.
15 cm godt vindtett isolasjon holder langt i Skåne. Vil til og med påstå at det er viktigere å legge ned ekstra omsorg på bombesikkert vindtett, og gnagersikker isolasjon, enn tykkelsen her i Skåne.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 287 innlegg
Utvendig vindtetting er som sagt det viktigste. Så tykk og høyverdig isolasjon som man får inn med rimelige mål. Ofte er det dårlig vindtettet så det blåser rett inn i isolasjonen.
Som jeg skrev så tas den gamle isoleringen ut av grunnen at det ikke er lufting bak som skal fikses og at takstolene skal bygges på så den blir dypere.Oldboy skrev:
Er det innvendig, så sier jeg maks 5 cm tilleggsisolering.
Gjenbruk?
Hvorfor skal den gamle isoleringen tas ut?
Om, av en eller annen uforklarlig grunn, den gamle isoleringen tas ut så er det bedre å kaste og kjøpe nytt. Det er ikke nødvendig, men mindre ubehagelig å jobbe med ny isolering. Dessuten finnes da muligheten til å kjøpe en mer høyverdig isolering, dvs med bedre lambdaverdier. Kan kanskje tilsvare et par cm ekstra std-isolering.
15 cm vel beskyttet mot vind isolering rekker langt i Skåne. Vil til og med påstå at det er viktigere å legge ned ekstra omsorg på bombesikkert vindbeskyttelse, og gnagersikker, isolering, enn tykkelsen her i Skåne.
Om den innvendige dampbarrieren med sikkerhet kan gjøres helt tett overalt, kan man prinsipielt legge betydelig tykkere isolasjon. Men innvendig vil man normalt ikke ofre mange cm, da det ofte blir for lite og trangt.
Så jeg holder fast ved minste mulige tykkelse for ikke å miste nødvendig rom. Det er ikke mange dager (netter) per år det er så kaldt her at mer enn ca 15 cm isolasjon gjør noen merkbar forskjell. Derimot er det vesentlig nesten hele året at den isolasjonen som finnes, er meget godt vind- og gnagersikret.
Er den gamle isolasjonen hel og frisk, så kan den absolutt gjenbrukes, men det er hyggeligere å jobbe med ny isolasjon.
Så jeg holder fast ved minste mulige tykkelse for ikke å miste nødvendig rom. Det er ikke mange dager (netter) per år det er så kaldt her at mer enn ca 15 cm isolasjon gjør noen merkbar forskjell. Derimot er det vesentlig nesten hele året at den isolasjonen som finnes, er meget godt vind- og gnagersikret.
Er den gamle isolasjonen hel og frisk, så kan den absolutt gjenbrukes, men det er hyggeligere å jobbe med ny isolasjon.
Klikk her for å svare