Huset var ment som to etasjes byggnad men de lot det være halvbygd og fikk bli som en stor kald-loft med tilhørende seriøs trapp å alt, hehe. Nå fristes jeg til å begynne å fullføre isoleringsarbeidet å så, dels for å slippe masse mus samt for å kunne ha et stort hobbyrom.
Da er jeg bare litt nysgjerrig på hvor mye man må isolere innsiden av skråtaket? Jeg innbiller meg at man må ta i skikkelig og da føles det jo som om bo-arealet forsvinner skikkelig det også.
Og hvordan hindrer man musene fra å smette inn mellom taket og husveggene som de trolig har gjort i alle tidligere år? Er det så enkelt at det løser seg selv når man monterer opp veggplatene etter å ha isolert?
Ville man vinne mye på å åpne opp gulvet og erstatte den 30 år gamle isolasjonen de hadde mellom etasjene, eller er det unødig arbeid? (jeg så en annonse på blocket om noen som hevdet at hans skum skulle være så himla mye bedre enn gammel vanlig isolasjon)
Og for å være litt ansvarlig også; krever dette byggetillatelse for å isolere ens loft?
Da er jeg bare litt nysgjerrig på hvor mye man må isolere innsiden av skråtaket? Jeg innbiller meg at man må ta i skikkelig og da føles det jo som om bo-arealet forsvinner skikkelig det også.
Og hvordan hindrer man musene fra å smette inn mellom taket og husveggene som de trolig har gjort i alle tidligere år? Er det så enkelt at det løser seg selv når man monterer opp veggplatene etter å ha isolert?
Ville man vinne mye på å åpne opp gulvet og erstatte den 30 år gamle isolasjonen de hadde mellom etasjene, eller er det unødig arbeid? (jeg så en annonse på blocket om noen som hevdet at hans skum skulle være så himla mye bedre enn gammel vanlig isolasjon)
Og for å være litt ansvarlig også; krever dette byggetillatelse for å isolere ens loft?
Hei. Ingen byggetillatelse er nødvendig. Det finnes stålnett å sette i takfoten for å ikke slippe inn musene. En enda bedre musefanger er katt. Da slipper du mus over hele tomta. Museproblemet løser seg ikke når du isolerer taket. Tenk på at mus kan komme inn i små sprekker som 4-5 mm. Du trenger nok minst 25 cm isolasjon i taket. Du trenger ikke åpne opp gulvet i bjelkelaget. La det ligge der det er. Før sa man jo, at tro ikke alt du ser på TV. Nå sier man, tro ikke alt du leser på nettet. Lykke til.
Klikk her for å svare