• Liker
torparavgrund og 1 annen
  • Laddar…
K Kane skrev:
En Rubicson Climate Logger som Kjell & Co solgte før, [lenke]
Nå kjører jeg en Raspberry Pi med Domoticz og Z-vawe sensorer som overvåkning/loggføring. Siste året ser ut slik;
[bilde]
Ah, jeg ser at jeg har med en nerd av helt annen kaliber å gjøre enn meg selv ;) Av nysgjerrighet, hvor havnet raspberry-løsningen kostnadsmessig?

torparavgrund torparavgrund skrev:
Ah, jeg ser at jeg har å gjøre med en nerd av en helt annen kaliber enn meg selv ;) Av nysgjerrighet, hvor landet rasberry-løsningen prismessig?
Typ 1500-2000 kr. En Raspberry, en Z-Wave Aeotec dongel og en Z-Wave Aeotec sensor 6.

• Liker
LoweW
  • Laddar…
K Kane skrev:
Her er litt loggede data fra min krypkjeller. Jeg har plast på bakken og lukkede ventiler. Avfukteren er en "enkel" Woods TDR28.
[bilde]
Ingen isolasjon?

B BJohan skrev:
Ingen isolering?
Nei.

K Kane skrev:
Nei.
Det finnes ingen horisontal skala på diagrammet men jeg tolker det som at fuktigheten er høyest om sommeren. Etter installasjonen av avfukteren har fuktigheten sunket betraktelig men ikke temperaturen.

Jeg har en Corroventa 300TT2 avfukter og kan vel si at den knapt varmer noe særlig nå som det er vinter, den trengs jo ikke nå. Siden grunnen er plastet, ventilene tette og vinterluften ute er kaldere enn luften i grunnen senkes den relative luftfuktigheten enormt. Akkurat nå har jeg 3°C og 43% RF i grunnen. Ute er det -13°C og 67% RF. Jeg skal prøve å sette celleplast på bjelken og se hva som skjer med temperaturen. Maskinen vil ikke starte før det blir mye varmere ute enn i grunnen.

I andre hus med sand oppå plasten som var vanlig på 80-90-tallet har jeg sett betongbalkene gråte av kondens. Der la vi ny plast oppå sanden og senket luftfuktigheten fra 86 til 58%. Sanden hadde sugd fukt utenfra kapillært gjennom seg Termisk bilde av undergulv med merkepil som peker på en bjelke. Farger indikerer temperaturforskjeller, mest sannsynlig grunnet isoleringsarbeid. Termisk bilde av en bygningskonstruksjon som viser en blindbunn og bjelke, med områder identifisert som "otät mot oisolert uterum".

• Liker
torparavgrund og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.