Kalde gulv, eller snarere opplevelsen av at gulvene er kalde, kan også avhenge av gulvmaterialet (det man går på altså). Materialer med høy varmeledningsevne som f.eks. betong og ulike steinmaterialer føles nesten alltid kalde på denne tiden av året uavhengig av temperatur.
 
P
Er det ikke risikabelt å isolere muren fra innsiden, med risiko for større frostdybde, for eksempel? Hvordan blir det med fuktigheten om ventilene blir dekket til?

Kaldegulv er vel best å avhjelpe med mer isolering i trossbotten som tidligere påpekt.
 
om man isolerer grunnmuren på innsiden så bør man også isolere bakken en bit ut nettopp for å forhindre at tele kryper inn lenger.
 
  • Illustrasjon av grunnmur med markisolering for å forhindre tele. Markisolasjonsskiver strekker seg ut fra veggen og ligger under en jorddekke.
Om man bor på et sted der tjelen går såpass dypt er det nok en god idé
 
Leste følgende på energimyndigheten:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=2829

Att tilläggsisolera hus – fakta, fördelar och fallgropar

En varmere, tørrere grunn

For å få en varmere og tørrere grunn finnes andre tiltak enn å isolere bunnsvillen siden det kan forverre problemene. Tiltakene kan variere mellom hus av ulike utforminger, men er i prinsippet følgende:

1. Fjern alt organisk materiale fra grunnen.

2. Finnes det stående vanndammer skal disse helst ledes bort eller fylles med sand.

3. Dekk bakken med plast- eller byggefolie.

I de fleste tilfeller er ikke disse tiltakene tilstrekkelige, og man trenger også:
4. Isolere grunnmurene innenfra og

helst også grunnen med f.eks. 100 mm cellplastplater.

Hvis disse tiltakene ikke er tilstrekkelige, må enten varme tilføres kryp-rommet eller en luftavfukter settes inn. Varme kan tilføres ved å sette inn en avtrekksvifte i grunnmuren som skaper undertrykk i rommet og trekker ned varm luft, gjennom utettheter eller spesielle åpninger i bjelkelaget, fra boligarealet. Øvrige ventilasjonsåpninger tettes igjen. Systemet krever at grunnen forsynes med dampsperre på den isolerte grunnmurens innside. Et system av denne typen kan også løse problemer med markradon.
 
  • Liker
Nageek og 2 andre
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Leste følgende på energimyndigheten:
[lenke]

Å isolere hus – fakta, fordeler og fallgruver

Et varmere, tørrere grunnlag

For å få et varmere og tørrere grunnlag finnes andre tiltak enn å isolere bjelkelaget, fordi det kan forverre problemene. Tiltakene kan variere mellom hus av ulike konstruksjoner, men er i prinsippet følgende:

1. Fjern alt organisk materiale fra bakken.

2. Finnes stående vannsamlinger skal disse helst ledes bort eller fylles med sand.

3. Dekk bakken med plast- eller byggfolie.

I de fleste tilfeller er ikke disse tiltakene nok, og man må også:
4. Isolere grunnmurene innenfra og

helst også bakken med f.eks. 100 mm cellplastplater.

Hvis disse tiltakene ikke er tilstrekkelige, må enten varme tilføres kryprommet eller en luftavfukter settes inn. Varme kan tilføres ved å sette inn en avtrekksvifte i grunnmuren som skaper undertrykk i rommet og trekker ned varm luft, gjennom utettheter eller spesielle åpninger i bjelkelaget, fra boarealet. Øvrige ventilasjonshull tettes igjen. Systemet krever at grunnen forsynes med dampbarriere på den isolerte grunnmurens innside. Et system av denne typen kan også løse problemer med markradon.
Interessant! Av det jeg har lest meg til (framfor alt fra https://www.lfs-web.se/) skal en være forsiktig med sand i krypkjelleren ettersom det til en viss grad kan lagre fukt. Da kan det være bedre med grus. Mekanisk ventilasjon/avfuktning virker som en bra løsning ved problemer, men på den andre siden kan en kanskje legge til grunn prinsippet om ikke å fikse noe som ikke er ødelagt. (Selv om forebyggende tiltak noen ganger har et formål)
 
Rent spontant tror jeg ikke at transportere husets relativt fuktige og varme luft til en krypkjeller som er kaldere er noen god idé uten at man har fullstendig kontroll på fuktsperre osv. Om man ikke bruker en avfukter vil det si. Deretter må man også resonnere om husets ventilasjon for øvrig. Finnes det en avtrekksvarmepumpe eller varmegjenvinning kan det bli kontraproduktivt å ha en ekstra vifte i krypkjelleren.
 
Jeg leste et sted at 40 % av alle krypkjellere har fuktproblemer. Fuktproblemer i krypkjeller skyldes at det er kaldt under huset, og at varm luft kommer inn gjennom ventiler og fuktigheten kondenserer mot de kalde overflatene. Dette skjer spesielt om sommeren fordi den varme sommerværet inneholder mye fuktighet. Hvis man isolerer bjelkelaget, blir det enda kaldere under huset, og fuktproblemene risikerer å bli verre. Jeg tror at det beste er å legge en plastfolie på bakken og isolere på den samt mot grunnmuren. Lukk ventiler og sett inn en fuktstyrt avfukter. Den avgir litt varme og vil gjøre det varmere i grunnmuren. Varme i grunnmuren gir varmere gulv. Dessuten får du en fuktsikker grunn. Om det er nødvendig å frostisolere utenfor huset tør jeg ikke si.
 
  • Liker
FreddanW72
  • Laddar…
Hvis man legger plast på bakken, isolerer og stenger ventilene, trengs det en avfukter da?
 
  • Liker
Olgin
  • Laddar…
Her er litt loggede data fra min krypkjeller. Jeg har plast på bakken og lukkede ventiler. Avfukteren er en "enkel" Woods TDR28.
Graf som viser fuktighet (%) og temperatur (°C) i en krypkjeller fra juli 2015 til juli 2017, med et fall i fuktighet etter installasjon av avfukter.
 
  • Liker
Röda Stugan og 3 andre
  • Laddar…
@Kane hva har du brukt for å logge data på den måten?
 
  • Liker
LoweW
  • Laddar…
Prosjekt omisolering. Fjernet hele bjelkelaget. Støper delvis nye pilar. Forsterker med nye syll. Legger plast på bakken og bygger nytt bjelkelag. Blir bedre enn den gamle sagflisisoleringen.
 
  • Grunnarbeid for omisolering med fjernet bjælkelag. Store steiner eksponert på bakken, med spade og kost ved siden av, samt radiator på veggen.
  • Liker
Smyg
  • Laddar…
S saltet skrev:
Prosjekt omisolering. Fjernet hele bjelkelaget. Støper delvis nye pilar. Forsterker med nye sviller. Legger plast på grunnen og bygger nytt bjelkelag. Blir bedre enn den gamle sagflisisoleringen.
Gjorde den reisen i sommer, fy for et arbeid det er. Det der støvete sagflisen er virkelig fenomenal til å snike seg inn overalt.

Jeg synes å se svill av trykkimpregnert trevirke, og av den skarpe fargen ville jeg gjette på at det er den gamle sorten full av klorfenol. Dårlige nyheter, spesielt ettersom man en gang i tiden har byttet til akkurat en slik fordi den gamle råtnet opp - dvs dårlige fuktforhold. Hadde en slik under ytterdøren, luktet virkelig fælt. Gjør ditt fremtidige jeg en tjeneste og bytt den der grønne svillen når du likevel holder på; man vil IKKE være ferdig med nytt bjelkelag, lagt inn noe fint gulv - og SÅ begynne å kjenne den der sure lukt.

Sikkert vil du gjøre masse forbedringer som å legge plast i krypkjelleren og isolere MEN dette innebærer også endrede fuktforhold, og det er ikke alltid lett å vite hva det medfører.
 
useless useless skrev:
Om man legger plast på bakken, isolerer og lukker ventilene, trengs det en avfukter da?
Egentlig ikke, men hvis det kommer inn fukt så må fuktigheten holdes nede på en eller annen måte. Holder vel med en måler eller avfukter som har fuktnivåvakt så den ikke går i unødvendig.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Gjorde den reisen i sommer, fy så mye jobb det er. Det der støvete sagflisen er virkelig fenomenalt på å ta seg inn overalt.

Jeg synes å se svill av trykket virke, og av den ertende fargen ville jeg gjette på at det er den gamle sorten full av klorfenol. Dårlige nyheter, spesielt som man en gang i tiden har byttet til nettopp en sånn fordi den gamle råtnet opp - dvs dårlige fuktforhold. Hadde en sånn under ytterdøren, luktet virkelig vondt. Gjør ditt framtidige jeg en tjeneste og bytt den grønne svillen mens du først er i gang; man vil IKKE være ferdig med nye bjelkelaget, lagt inn noe fint gulv - og SÅ begynne å kjenne den sure lukten.

Sikkert kommer du gjøre mange forbedringer som å legge plast i krypkjelleren og isolere MEN dette innebærer også forandrede fuktforhold, og det er ikke alltid lett å vite hva det fører med seg.
Har funnet mye trykket virke som nå byttes ut. Vi har et rom til hvor vi gjør det samme. Har så langt ikke hatt noen luktproblemer under de årene vi har eid huset.
 
  • Isolert vegg med synlige rør og kabler i et rom under renovering, delvis utskiftet treverk og en spade lent mot veggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.