Har en 2 plans villa som er bygget rundt 1925. På overetasjen på typ 75% av takflaten er det gammel rupanel som er malt av forrige eier. Ser pent ut, absolutt. Ovenfor den er det (såvidt) papp og sagflis mellom bjelkene. Altså så godt som null isolasjon opp til loftet.
Hvordan gjør jeg for å få dette litt mer effektivt. Altså holde varmen inne om vinteren og holde varmen ute om sommeren men uten å kvele huset?
Jeg tenker at jeg må fjerne all sagflis og papp og legge på skikkelig isolasjon. Men hva skal jeg ha mellom isolasjonen og rupanelen? Plastduk føles ikke som det beste? Finnes det noen naturduk som tillater huset å fortsatt puste?
Bør nevnes at vinduene skal byttes ut til 3-glass med lufting. Men overetasjen er knapt mulig å være i under disse dagene.
Etter dette har jeg tenkt å sette inn en LVP, dels for å støtte med litt varme og også få litt AC om sommeren. Har fjernvarme så den er alt annet enn billig om vinteren.
Kan legge opp bilder på hvordan det ser ut om nødvendig.
Hvordan gjør jeg for å få dette litt mer effektivt. Altså holde varmen inne om vinteren og holde varmen ute om sommeren men uten å kvele huset?
Jeg tenker at jeg må fjerne all sagflis og papp og legge på skikkelig isolasjon. Men hva skal jeg ha mellom isolasjonen og rupanelen? Plastduk føles ikke som det beste? Finnes det noen naturduk som tillater huset å fortsatt puste?
Bør nevnes at vinduene skal byttes ut til 3-glass med lufting. Men overetasjen er knapt mulig å være i under disse dagene.
Etter dette har jeg tenkt å sette inn en LVP, dels for å støtte med litt varme og også få litt AC om sommeren. Har fjernvarme så den er alt annet enn billig om vinteren.
Kan legge opp bilder på hvordan det ser ut om nødvendig.
Sist redigert:
Finnes ingen grunn til å fjerne sponen. Bare å isolere oppå. Sjekk med et firma som kommer og sprøyter mineralull eller ekofiber, ofte er det omtrent samme kostnad som å kjøpe materialet selv. 300-500mm er passende.
"Problemet" er at det er visse sprekker i taket som det kommer spon ut av hvis man beveger seg der oppe. Mistenker at den gamle pappen liksom har gjort sitt.larsbj skrev:
Det kan jo være et problem selvfølgelig. Går det ikke an å tette nedenfra er det ikke annet å gjøre enn å støvsuge loftet.MalZon skrev:
Så ny papp/duk og isolasjon.
Kan være vanskelig å legge plast på en god måte med bjelker og slikt i veien.
Ja, nettopp.larsbj skrev:
Gi meg et eksempel på papp/duk som jeg kan bruke før isolasjonen.
Man kan si at det finnes to typer av papp fra et diffusjonssynspunkt (hvor lett vanndamp kan passere) enten åpen som de fleste vanlige vindpapp på markedet.MalZon skrev:
Eller dampbrems, som er en mellomting mellom åpen og plast.
Selv om teorien sier at du burde bruke den av typen dampbrems så vil begge fungere. I hvert fall hvis du isolerer mindre enn 400mm.
Hvilken papp avhenger også av hvordan det ser ut. Er det bjelker du skal legge mellom? Sagede eller gamle stokker?
To åpne typer som funker.
https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYASABEgLMFvD_BwE#267=33522
https://www.byggmax.se/vindskydd-bi...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYAiABEgKZHvD_BwE#973=46434
Og en dampbrems
https://www.byggmax.se/ångbroms-bis...8QIVgrmyCh2L-w_OEAQYASABEgJgsfD_BwE#973=46438
Ok. Den andre av de åpne kjenner jeg igjen. Var nok noe lignende jeg kledde garasjen med.larsbj skrev:
Man kan si at det finnes to typer av papp ur diffusjonssynspunkt (hvor lett vanndamp kan passere) enten åpen som de fleste vanlige vindsperrer på markedet.
Eller dampsperre, som er en mellomting mellom åpen og plast.
Selv om teorien sier at du burde bruke den av typen dampsperre så vil begge fungere. I alle fall om du isolerer mindre enn 400mm.
Hvilken papp avhenger også av hvordan det ser ut. Er det bjelker du skal legge imellom? Sagede eller gamle stokker?
To åpne typer som fungerer.
[lenke]
[lenke]
Og en dampsperre
[lenke]
Men om jeg skuffer bort all papp og spon, legger duk og isolasjon på den så. Da har man gjort en bra løsning?
Det er bjelker på tvers over hele innertaket, tror de er sagede men man ser stokk-lignende profiler på dem. Har ikke sett alt så nøye likevel. Ligger litt planker i midten som man kan gå på og der vi har kastet opp litt skjermende esker og sånt.
Det blir absolutt en bra løsning.MalZon skrev:
Ok. Den andre av de åpne kjenner jeg igjen. Var nok noe lignende jeg kledde garasjen med.
Men om jeg skuffer bort all papp og spon, legger duk og isolasjon på den etterpå. Da har man gjort en bra løsning?
Det er bjelker tvers over hele innertaket, tror de er saget men man ser stokk-lignende profiler på dem. Har ikke sett over alt så nøye ennå. Ligger noen planker i midten som man kan gå på og der vi har kastet opp litt skjemmende esker og sånt.
Bare å være nøye ved pappleggingen.
Klikk her for å svare