Y
Tenkte å bytte fasade på to sider av min gamle redskapsbod. (resterende neste år)
Og skal jeg nå gjøre dette så ville det kanskje vært fint å få på litt isolasjon & vindsperre.

Bygningen vil ikke bli noen 21-graders, helårs bygning.
Vet ikke hva den skal bli. Snekkerskur, garasje, badstue, hundegård. Kanskje med litt vedlikeholdsvarme.

Så å få på litt isolasjon i tilfelle, ville vel ikke vært helt feil?

Men hvor mye isolasjon?
Det er mange forskjellige dimensjoner på treverket. Stokkene nederst, hjørnene og helt øverst er 10 cm dype.
Bør jeg legge på litt treverk for å få tykkere isolasjon?

Trefiberplater på innsiden, vindsperre på utsiden, luftspalte og panel.

Noe mer man bør tenke på?

Vis vedlegget 229839
Vis vedlegget 229840
Mitt mål er å få like rette og ryddige paneler som denne:
Vis vedlegget 229841

L
Har du tenkt å isolere fra innsiden

Y
All gammel veggpanel skal bort.
Men ja, det blir vel at jeg stopper inn isoleringen fra innsiden.

Er det ikke enklere å sette isolasjonen fra utsiden når du uansett river kledningen?

Et lagomalternativ er kanskje å holde med de 10 cm som går inn nå, og så når det er bestemt hva det skal bli, at det tilleggsisoleres på innsiden med et lag ytterligere 45 - 95 mm?

L
Kan være bra å sette den fra innsiden, det kan jo regne, stopp i jobben :worried:

Y
Hvis veggen skal gjøres dypere for mer isolasjon, vil jeg legge til treverk på utsiden.

Hvor mye isolasjon er passe til et "förråd" ?

L
Y Yrrol skrev:
Hvis veggen skal gjøres dypere for mer isolasjon så vil jeg legge på treverk på utsiden.

Hvor mye isolasjon er passende til et "lager" ?
Uten å vite hva du tenker , sommervarme frostfri 2X45 vinterisolert 90x45

Y
Jeg kan tenke meg å gjøre min 100mm søyle dypere ved å legge på treverk på utsiden av søylene, deretter ny panel, så jeg kan ha si 120 eller 145 isolasjon hvis det skulle gjøre stor forskjell hvis bygningen skal ha vedlikeholdsvarme om vinteren. Hvis den dagen kommer så lager jeg to-etasjes plan hele veien og kan da legge isolasjon på "vinden".

L
Gjør rett mye mellom 120 --145 blir vinterbonet 2 vedkubber døgnet :)

Y Yrrol skrev:
Hvor mye isolasjon er passe til et "lager" ?
Ikke lett spørsmål å besvare!
Men her i Sør-Sverige ville jeg sagt at 0 cm isolasjon er nok til et "lager".
Eller har du tenkt å varme det opp litt?
Legg i så fall på 95 mm glassull, så er du i mål.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.