Har litt funderinger rundt å isolere en gammel hederlig speildør ved å bygge på med isolasjon på innsiden av den.
Har et par slike dører som jeg vil gjøre så med. Dels en ned i kjelleren og dels en i garasjen.
Hva tror dere om det? Jeg fikk ideen da jeg innså at vår ytterdør av nytt og luksuriøst merke var ekstra tykke med en ekstra "utbygging" som gikk innenfor selve dybden på den delen av døren som går i karmen, så å si.
Har et par slike dører som jeg vil gjøre så med. Dels en ned i kjelleren og dels en i garasjen.
Hva tror dere om det? Jeg fikk ideen da jeg innså at vår ytterdør av nytt og luksuriøst merke var ekstra tykke med en ekstra "utbygging" som gikk innenfor selve dybden på den delen av døren som går i karmen, så å si.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det kommer sikkert til å bli fint!
Om det holder.
Er dørene utsatt for regn? I så fall kanskje de gamle skjøtene med kaldlim gir etter.
Men under en veranda, svalgang eller lignende, hvorfor ikke?
Da er det vel bare å prøve? Sala på døren 50 mm, inn med frigolit og så en kryssfinerplate.
Det kan jo ikke bli verre enn at det slår seg eller faller fra hverandre
Men jeg har aldri sett det IRL
Om det holder.
Er dørene utsatt for regn? I så fall kanskje de gamle skjøtene med kaldlim gir etter.
Men under en veranda, svalgang eller lignende, hvorfor ikke?
Da er det vel bare å prøve? Sala på døren 50 mm, inn med frigolit og så en kryssfinerplate.
Det kan jo ikke bli verre enn at det slår seg eller faller fra hverandre
Men jeg har aldri sett det IRL
Medlem
· Västra Götaland
· 118 innlegg
Gjorde slik i fyrrommet, reiste opp la i cellplast, dekket deretter med kryssfiner. Har fungert bra i et par år hittil.
Høres fint ut det, som vanlig er man ikke først med en god idé 
Fukt er det som bekymrer meg mest. Ikke engang vår dør fra allmogesnickerier holder mål på det punktet til tross for at den sitter under tak. Men når det regner blir den alltid våt likevel på grunn av vindforholdene og at taket sitter over et vindu over døren. Får se om det kan bli bedre på garasjen, kjellerdøren ligger i le.
Fukt er det som bekymrer meg mest. Ikke engang vår dør fra allmogesnickerier holder mål på det punktet til tross for at den sitter under tak. Men når det regner blir den alltid våt likevel på grunn av vindforholdene og at taket sitter over et vindu over døren. Får se om det kan bli bedre på garasjen, kjellerdøren ligger i le.
Bygg en ramme og sett på innsiden av døren (forutsatt at den åpner utover). Legg i isolasjon og på med en plate. Mal.Jugend skrev:
Det man skal tenke på er å ha tilstrekkelig margin mot karmen sånn at døren kan åpnes og lukkes
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg bygde meg en egen ytterdør. Rammeverk i fin furu, cellplast, kryssfiner på begge sider for så å kle utsiden med liggende svartbeiset brede eikebord som jeg hellimte på kryssfineret. Fenomenet som oppstod var at når jeg limte eiken gjorde det at døren bøyde seg som en u og ikke sluttet tett mot karmen. Ble forbannet og hogg øksen i døren og så til dynga med skrapet! 😂
Klikk her for å svare