4.206 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
Isolasjon av polystyren en fremtidig brannbombe?
Jeg blir helt forbløffet når jeg leser at det har blitt vanlig. Trodde det var noe (dårlig) jenkodne som man bare ser på Instagram. Jeg ville ikke kjøpt hus hvis det er bygget med sprøytet isolasjon. Føles som at renoverbarheten går helt tapt og kan heller ikke inspiseres. Samt det ubehagelige ved å bo omsluttet av "plast", tenker kun på brannsikkerheten.
Du ser ut til å blande sammen epler og pærer, sprøyteisolasjon som var ganske vanlig i Sverige på 70-tallet brukes fortsatt mye i USA er ikke det samme som celleplastisolasjon.nikasp skrev:
Jeg blir helt forbauset når jeg leser at det har blitt vanlig. Trodde det var noe (dårlig) jænkerpåfunn som man bare ser på Instagram. Jeg ville ikke kjøpt hus om det er bygget med sprøytet isolasjon. Føles som at renoverbarheten går helt tapt og går heller ikke å inspisere. Samt det ubehagelige å bo omsluttet av "plast", tenker kun på brannaspektet.
Når man prater om celleplastisolasjon refererer man til at en del av isolasjonen består av en EPS celleplastplate eller at hele isolasjonen består av EPS (såkalte ICF blokker - Insulated Concrete Form) med en betongkjerne. Disse blokkene har eksistert siden slutten av 30-tallet i ulike utførelser og sammenlignes med lego i folkmunnen, de stables på hverandre, armering legges i og betongen helles i. Det du har da er et passivt betonghus. Vi bygger med Jackon Thermomur som er en norsk produsent av disse systemene og vil ha pusset fasade. Jeg kunne aldri noen gang tenkt meg et vanlig trehus eller lignende (disse er jo også høyst brennbare). Det ingen ser ut til å ha kontroll på er det også finnes dyrere variant av disse blokkene med grafitt i, de byr på 20% bedre isolasjon samtidig som de ikke er like antennelige.
Jeg tror du misforstår meg. Men jeg ville personlig valgt (helst) tre eller betong ved nybygg. Har blitt mer tradisjonell og sirkulærøkonomisk tenkende etter vi kjøpte torp 2015. Ønsker at man skal kunne renovere og bytte ut, gjerne selv med vanlige verktøy ved behov.MrJay skrev:
Du ser ut til å blande epler og pærer, sprøyteisolering som var ganske vanlig i Sverige på 70-tallet brukes fortsatt mye i USA er ikke det samme som celleplastisolering.
Når man snakker om celleplastisolering refererer man til at en del av isoleringen består av en EPS celleplastplate eller at hele isoleringen består av EPS (såkalte ICF-blokker - Insulated Concrete Form) med en betongkjerne. Disse blokkene har eksistert siden slutten av 30-tallet i forskjellige utførelser og sammenlignes med lego på folkemunne, de stables på hverandre, armering legges i og betongen helles i. Det du har da er et passivt betonghus. Vi bygger med Jackon Thermomur som er en norsk produsent av disse systemene og vil ha pusset fasade. Jeg kunne aldri tenkt meg et vanlig trehus eller lignende (disse er jo også svært brennbare). Det ingen ser ut til å ha kontroll på er at det også finnes dyrere varianter av disse blokkene med grafitt i, de tilbyr 20% bedre isolasjon samtidig som de ikke er like lettantennelige.
[bild]
Klikk her for å svare