Cellplastens eksistens har vel blitt diskutert i forskjellige omganger.

Det finnes en tråd med et hus som står i lys lue før det er ferdigbygd. Og en tråd om et medlem som måtte gjøre om fasaden sin for å få det hele solgt da mange trakk seg fordi det var en enstegstettet fasade med cellplastisolering.

Bra isolasjonsevne men brannsikkerheten er et stort spørsmål.
Tårnet i London som brant med alle døde hadde ekstra isolasjon. Cellplast med plåt på. Nå gjør man om mange av de husene i Storbritannia.
 
Ja, det ble utredet i flere land etter Grenfell Tower, men jeg har ikke hørt at det har kommet fram noen nye regler?
Cellplast i fast og sprøytet form er jo billig og lettarbeidet, så jeg gjetter at bygglobbyen forsinker eventuelle innskrenkende regler?
 
useless useless skrev:
Ja, det ble utredet i flere land etter Greenfell Tower, men jeg har ikke hørt at det har kommet frem noen nye regler?
Celleplast i fast og sprayet form er jo billig og lettarbeidet, så jeg gjetter at bygglobbyen forsinker eventuelle innskrenkende regler?
Akkurat der er hele saken.
Eiendomseierne vil ikke bygge om. Borettslagene vil ikke ta opp saken for da kjøper ingen leiligheten. Og byggebransjen vil bygge billigst mulig.
Den store majoriteten av hus bygget etter 2000 i Sverige har jo plastdritt i fasaden.
 
  • Liker
Bombus pratorum og 1 annen
  • Laddar…
Det går å bygge brannsikkert med celleplast. Typ isolerblokker med leca. Som ikke tilslutter til brennbart materiale.
Dog hadde jeg virkelig unngått å kombinere for eksempel tre og celleplast i kombinasjon.

Har dere noe eksempel på en EI60/120 vegg med celleplast?
 
Appendix Appendix skrev:
Akkurat der er problemet.
Eiendomsbesitterne ønsker ikke å bygge om. Boligsrättsföreningene vil ikke gjøre noe med det, for da kjøper ingen leiligheten. Og byggebransjen vil bygge så billig som mulig.
Den store majoriteten hus bygget etter 2000 i Sverige har jo plastdritt i fasaden.
Er det virkelig flertallet som har celleplast i fasaden? Eller inkluderer du også dampsperre i det?
 
  • Liker
pontuskarlsson
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Har virkelig et flertall celleplast i fasaden? Eller inkluderer du også dampsperre i det?
I prinsippet alle med puss har vel nettopp celleplast? Iaf hele Sjöstan, brakarby og nordre djurgården i sthlm. Pluss alle forstadsbyggerier. Billig måte å bygge på
 
fgo fgo skrev:
Har dere noe eksempel på en EI60/120 vegg med cellplast?
Ikke cellplast, men det finnes skum som ikke brenner, og som man lager brannskillende vegger av på industrier, lager mm. Det er 0,6 mm plater på hver side og skum imellom.
Jeg monterer EI120 dører i slike vegger, så også selve veggene bør jo holde den klassen.
 
  • Liker
fgo og 1 annen
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Ikke cellplast, men det finnes skum som ikke brenner, og som man lager brannskillende vegger av på industrier, lager mm. Det er 0,6 mm stålplater på hver side og skum mellom.
Jeg monterer EI120 dører i slike vegger, så også selve veggene bør jo holde den klassen.
Sandwichelement?
PIR er nesten ubrennbart og verken smelter eller endrer seg så det er ganske ufarlig i motsetning til andre typer. PIR er altså så vanskelig antennelig at du kan brenne på det med gassbrenner uten at det begynner å brenne, det sverter og krymper litt, men finnes det intet annet brennstoff i nærheten med mye energi skjer absolutt ingenting farlig.

EPS er jo en helt annen sak selv om det inneholder hemmere, en løs plate er faktisk ganske vrien å få til å brenne opp, men sammen med tre eller annet brennbart blir det livsfarlig.

Kan tilføye at mange/noen/visses forsikringsselskap jobber aktivt mot cellplast og gjør det umulig å bygge med det for deres kunder, men det er nok dessverre vanskelig å få inn det i boligbygging.
 
Sist redigert:
Isakare Isakare skrev:
Ikke celleplast, men det finnes skum som ikke brenner, og som man lager brannskillevegger av på industrier, lager mm. Det er 0,6 mm stålplater på hver side og skum mellom.
Jeg monterer EI120 dører i slike vegger, så også selve veggene bør jo holde den klassen.
Ja da bør veggen holde samme klasse. Ellers tapes jo litt av funksjonen til EI120.
Er også kantene av stålplater etc?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Sandwichelement?
PIR er nesten ubrennbart og verken smelter eller oppfører seg på måter som gjør det relativt ufarlig sammenlignet med andre typer. PIR er altså så vanskelige å antenne at du kan bruke en gassbrenner på det uten at det begynner å brenne. Det sverter og krymper litt, men med mindre det er annet brensel med mye energi i nærheten, skjer det absolutt ingenting farlig.

EPS er jo en helt annen sak, selv om det inneholder hemmere, er en løs plate faktisk ganske vanskelig å få til å brenne opp, men sammen med treverk eller annet brennbart materiale blir det livsfarlig.

Kan legge til at mange/noen visse forsikringsselskaper jobber aktivt mot celleplast og gjør det umulig å bygge med det for sine kunder, men det er nok dessverre vanskelig å implementere det i boligbygging.
Vet ikke det riktige navnet, "panelvegg" står det vanligvis i våre byggetegninger. Alt innen industri/lager bygges med det i dag. Noen sandwich er det jo egentlig ikke, bare skum og plate, panelene er spontet, blir som å bygge Lego.
 
fgo fgo skrev:
Ja da bør veggen holde samme klasse. Ellers tappes jo litt av funksjonen av EI120.
Er også kantene av plåt etc?
Er litt plåt innbrettet der panelene er notet og fjæret. Men når vi skal sette opp en dør er det vanligvis bare et oppsagget hull i veggen med åpent skum. Karmene er fôrdannende fra 2 sider, så de dekker det oppsaggete, og vi isolerer med steinull om det er brannskillende vegg, fuger karmfôr/vegg med brannfug.
 
  • Liker
fgo
  • Laddar…
Cellplatene EPS og XPS er polystyrenplaster. PIR og PUR er polyuretan. De første er mer brannutsatte. Et spørsmål er om det brennende byggematerialet (f.eks. tre), hvis varme smelter plastene, om plasten da kan brenne selv og antenne tilbake. EPS kan det, PIR ikke, i prinsippet.
En ikke like tørr og kjølig teknisk beskrivelse av polystyren (PE) er at det er en del av Napalm-B sammen med bensin. Så svaret på om isopor kan være en del av en brannbombe. Ja, men til det trengs et kraftig varmeproduserende tennmiddel, typ termitt. Heldigvis selger ikke byggebransjen slikt.
 
Sist redigert:
Jeg har sett på en del forelesninger om celleplast fordi jeg er i brannslokkingsbransjen. Det finnes flere interessante svenske på YouTube. Uten å på noen måte være ekspert på emnet, tror jeg risikoene er undervurdert.

Generelt utgår man fra at branner starter inne i leilighetene når man utformer brannsikkerhet. Som blant annet gjør at en brennende bil mot fasaden er utenfor beregningene. Hvor lenge holder to centimeter puss mot energien fra en bilbrann? Når EPS varmes opp, blir det flytende, noe som innebærer at du får en dammbrann mot og i fasaden.

Deretter er det også problemet med byggefeil og dårlige gjennomføringer. Stikkontakter, ventilasjon, avløp m.m.

Har også sett litt på flerfamiliehus med trekonstruksjon som øker voldsomt nå.
I noen tilfeller løser man brannsikkerheten med boligsprinkler. 60-80 liter i minuttet. 10 minutter utrykningstid for redningstjenesten. Minst ytterligere 10 minutter før de stenger av sprinkleren. Kan sikkert drøye 30 minutter. 2-4000 liter vann i trekonstruksjon. Det blir en betydelig muggfjerning.
Er ikke negativ til nye byggemetoder. Men skulle jeg kjøpe borettslag, ville det vært i betonghus.
 
  • Liker
nikasp og 3 andre
  • Laddar…
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Cellplastene EPS og XPS er polystyrenplaster. PIR og PUR er polyuretan. De førstnevnte er mer brannfarlige. Et spørsmål er om det brennende byggematerialet (f.eks. tre), hvis varmen smelter plastene, om plasten da selv kan brenne og antenne tilbake. EPS kan det, PIR ikke, i prinsippet.
En ikke like tørr og kjølig teknisk beskrivelse om polystyren (PE) er at det er en av delene i Napalm-B sammen med bensin. Så svaret om styrofoam kan være en del av en brannbombe. Ja, men til det trengs et kraftig varmeutviklende antenningsmiddel, typisk termitt. Heldigvis selger ikke byggebransjen slikt.
OT: Styrofoam kan være en veldig god del av en brannbombe. Det er nemlig en stor del av moderne molotovcocktails. Styrofoam og bensin.

Dog har man forhåpentligvis ikke bensin i fasaden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.