Hei!

Vi har startet et prosjekt med å bytte et innertak i en isolert (men uten varme) vinterhage. Det nå nedrevne innertaket var et spikret takpanel. Rett under dette var det isolert med isoporplater mellom bjelkene, og under disse en tynn plate, som lå "løst" mot yttertaket. Gjetter at det var for å skape en luftspalte! Se bilde!

Innertak i et uterom under renovering, med synlige trebjelker og boardskiver. Vinduer med persienner under.

Vi hadde tenkt å sette opp ferdige innertak-plater, type https://www.byggmax.se/innertak-p1026 som nytt tak, men vurderer hva vi skal ha som isolasjon.
Vår tanke er vanlige glassullplater, type: https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265 som vi tilpasser mellom bjelkelaget og et lag med byggfolie på dette før man spikrer opp nye lekter for takplatene på tvers av bjelkene.

Spørsmål: Skal platene være igjen, altså luftspalten, eller kanskje man kan droppe byggfolien, den var jo ikke der før? Hvis man setter byggfolien, altså "dampsperre", trenger vi også å ordne med ventilasjon? Kan nevne at rommet også er utgang til terrassen, så det finnes en terrassedør.
 
Mats-S
hmm, ser jo ganske merkelig ut, forstår ikke hvordan du skal få til en luftspalte på den lille høyden. De tverrgående lekt stoppet jo effektivt all gjennomstrømning, om det nå ikke er en åpning over dem?

Har man superlite plass kan man bruke en stiv fasadeplate, typ
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30

Vær ekstremt forsiktig med plast her, om du ikke til 100% er sikker på at luftspalten fungerer ...
 
Ja, dette er nok ikke bygget etter kunstens regler så å si...

Så, kanskje droppe byggfolie?
 
surris
Er det yttertaket ovenfor? Hva er det for helling? Jeg synes det ser ut til å være veldig spinkle bjelker og lang spennvidde.
 
Ja, jeg tror det er yttertaket utenfor, eller den indre delen av det, utsiden er belagt med plåt, heller ca 5-7 grader.
Reglene er 95 cm og ca 3,5m
 
Sist redigert:
surris
S StefNo skrev:
Ja, jeg tror det er yttertaket utenfor, eller indre delen av det, utsiden er plåtbelagad, luter ca 5-7 grader.
Reglene er 95 cm og ca 3,5m
S StefNo skrev:
Ja, jeg tror det er yttertaket utenfor, eller indre delen av det, utsiden er plåtbelagad, luter ca 5-7 grader.
Reglene er 95 cm og ca 3,5m
95 mm antar jeg? Er de 45x95 mm? Beklager litt off topic. Men blir litt urolig om det tåler egenvekten og snølasten.

I snøzone 1 kreves f.eks. min 45x145mm med cc600mm med maks spennvidde på 3,5m. Pulttak 5 grader med lett bekledning.
 
S StefNo skrev:
Hei!

Vi har påbegynt et prosjekt å bytte et innertak i et isolert (men uten varme) uterom. Det nå nedrevne innertaket var et spikret takpanel. Direkte under dette, var det isolert med isoporplater mellom bjelkene og under disse en tynn boardskive, som lå "løst" mot yttertaket. Gjetter at det var for å skape en luftspalte! Se bilde!

[bilde]

Vi hadde tenkt å sette opp ferdige innertak-plater, type [lenke] som nytt tak, men vurderer hva vi skal ha som isolasjon.
Vår tanke er vanlige glassull plater, type: [lenke] som vi passer inn mellom bjelkelaget, og et lag byggfolie på dette før man spikrer opp nye lekter for takplatene på tvers over bjelkene.

Spørsmål: skal boardskivene være igjen, dvs luftspalten, eller kanskje man kan droppe byggfolien, den fantes jo ikke før? Hvis man setter byggfolien, dvs "dampsperre", trenger vi også å fikse ventilasjon? Kan nevne at rommet også er utgang til terrassen, så det finnes en terrassedør.
Det der taket er ikke godkjent for snølast pluss egenvekt!
Årsaken til at Eps ble valgt som isolasjon var vekt og diffusjonsåpent!
Sett selvsagt Eps (vekthensyn) isolasjon i det nye taket og utvendig gips mot brann, men forsterk taket slik at du vinterstid kan sette stempel eller sette stempel hvis det snør kraftig!
Luftspalte trenger du for å slippe plast!
 
Ok takk for svarene! Ja, selvfølgelig mener jeg 95mm x 45mm!
Hvorfor trenger man luftspalte for å slippe plast?



B byggarätt skrev:
Det der taket er ikke godkjent for snølast pluss egenvekt!
Årsaken til at Eps ble valgt som isolasjon var vekt og diffusjonsåpent!
Sett selvfølgelig Eps (vekthensyn) isolasjon i det nye taket og utegips mot brann men forsterk taket slik at du vinterstid setter stempel eller kan sette stempel hvis det snør kraftig!
Luftspalte trenger du for å slippe plast!
 
S StefNo skrev:
Ok takk for svarene! Ja, såklart mener jeg 95mm x 45mm!
Hvorfor trenger man luftspalte for å slippe plast?
Det oppstår alltid kondens og den må kunne ventileres ut... Eps er diffusionsåpen så om sommeren vil fukten varmes ut men om vinteren får du kondens som må ventileres ut hvilket ikke går med plastfolie...
Hadde taket vært sterkere så hadde jeg valgt cellulosa som er overlegen i ditt brukstilfelle
 
Ingen diffusjonssperre i rom som ikke skal varmes opp, det blir fuktutfelling inne i isolasjonen i taket om våren når solen varmer taket og nattkulden fortsatt er i rommet. Hvis du har sperre kan ikke fukten luftes ut til rommet.
Med vennlig hilsen.
/CC
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.