Prosit skrev:
Hmmm, hvordan kommer det seg at noen prefabhusprodusenter bruker rupanel + gips, har de så god kvalitet på sakene at det fungerer? Trodde at de prøvde å holde kostnadene nede...

En grunn til at jeg kunne tenke meg rupanel er for å ha så lite som mulig av lim og andre ting som kan emitteres inn i boligen innenfor plastfolien.

Uten å ha regnet på det selv noe særlig, og bare gått etter hva jeg har hørt, så kunne rupanel også bli billigere hvis man gjør jobben selv og ikke regner med arbeidskostnadene...
Jo, jeg vet at noen huseprodusenter bruker rupanel i veggene. Hvorfor? Ja, kanskje de har tilgang til egen skog og sager det billig, så det handler om et økonomisk spørsmål. Men monteringsmessig er det bedre med osb synes jeg iallfall. Selv om du gjør det selv, er det vel gøy om det går raskt også?

Billigere er ikke rupanel, hvis man sjekker byggmax-priser
OSB-plate hver plate 3 kvadrat (125 kr, 41 kr / kvadrat inkl mva)
Rupanel 22x95, 7 kr/meter, trenger 11,4 m per kvadrat, = 79,80 kr per kvadrat

Om du velger rupanel er det DOBBELT så dyrt som OSB. :cool:

imported_jo skrev:
Jo jeg vet at en del hustillverkare bruker råspont i veggene. Hvorfor? Ja, kanskje de har tilgang til egen skog og sager det billig, så det handler om en økonomisk fråga. Men monteringsmessig er det bedre med osb synes jeg iallfall. Selv om du gjør det selv er det vel gøy om det går fort også?

Billigere er ikke råspont, om man ser på byggmax priser
OSB plate hver plate 3 kvadrat (125 kr, 41 kr / kvadrat inkl moms)
Råspont 22x95, 7 kr/meter, trengs 11,4 m per kvadrat, = 79,80 kr per kvadrat

Om du velger råspont er det DOBBELT så dyrt enn OSB. :cool:
Hmm, nå henger jeg ikke med:
Regner man på råspont 17x95 så er derimot prisen 4.99/lpm så da blir det 56.89 kr/m2.
Prisen jeg finner på OSB 11x2440x1197 er 129:- (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1009.aspx) hvilket gir en pris på 44.17 kr/m2.

EDIT:
67.96 kr/m2 for konstruksjonsplywood er kanskje ikke så dumt... på den annen side er jeg ikke så imponert av de platene jeg kjøpte fra Byggmax som var nettopp sådanne (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1005.aspx). Nå er kanskje konstruksjonsplywood overkill bak gipsplater, hvor finner man billige byggplywoodplater?

EDIT2:
Har endret tallene på OSB, ble helt feil, hadde glemt en parentes når jeg regnet! :)

Sist redigert:
jeg hadde regnet på 21x95 råspont, visst man kan ta 17 mm også da blir det billigere, og byggmaxskivene er 3 kvadrat men det så jeg at du har endret. Og prisen jeg skrev 125, det skal være 129:- my bad...

K
Gjenoppliver en gammel tråd med spørsmålet; hvordan har det gått? Hvilke mål valgte dere til installasjonsområdet?

Ble det råspont bak gipsen?

cheetah1 skrev:
Din arkitekt trenger å lese seg opp. Minst 2/3 av isolasjonen skal være på utsiden av plasten, da fungerer det fint.
Hva mener du med at minst 2/3 av isolasjonen skal være på utsiden av plasten?

K kaljina skrev:
Hva mener du med at minst 2/3 av isoleringen skal være på utsiden av plasten?
Det er en tommelfingerregel å ha minst 2/3 av veggens isolering på utsiden av plasten. Hvis plasten plasseres for langt ut i veggkonstruksjonen der det er lavere temperatur, kan vanndamp kondensere mot den ved luftlekkasje.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.