Jeg diskuterte litt med en arkitekt her om dagen, han mente at man ikke bør ha noe installasjonssjikt av type stendere 45-70 mm på innsiden av plasten i ytterveggene, men at man skulle sette plater (type kryssfiner og gips) direkte på spikerslag som sitter på innsiden av plasten.

Jeg er fristet til å sette f.eks. 70mm stendere og isolere med mineralull for at ikke bokser og rør for el og annet skal måtte punktere plasten. Arkitekten mener at VP-rørene kan gå mellom spikerslagene og at bokser kanskje også kan klemmes inn uten å punktere plasten.

Vi snakker her om en vegg som blåses med løsull, altså.

I prinsippet har han vel rett i at plasten skal være så nær den varme siden som mulig, men mange moderne hus har vel et isolert installasjonssjikt på 45-70mm? Paroc har en slik variant i sine foreslåtte konstruksjoner: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp

28 mm der altså, det er omtrent hva gleseanelen pleier å være innenfor plasten om man blåser isoleringen eller?

Du skal ikke lytte til hva din arkitekt sier. Et installasjonsområde på 45mm er perfekt da du ikke trenger å lage noen hull i plasten, og dermed får et tettere hus. Har akkurat bygget 32 leiligheter med en slik konstruksjon.

C
Din arkitekt trenger å lese seg opp. Minst 2/3 av isolasjonen skal være på utsiden av plasten, da fungerer det utmerket.

Noen som har noen lesetips angående dette? Jeg er selv interessert i å vite hvordan det hele fungerer - intuitivt så føles det som at plasten nærmest den varme siden er best...

Hmm, nå er spørsmålet:
Er 45 mm eller 70 mm den mest passende tykkelsen på installasjonssjiktet? Bør man ha det samme i vegger og tak av en eller annen grunn (det føles enklest å ha litt mer i taket om man skal ha spotter... taket har dessuten mer isolasjon totalt)?

Tenkte å ha totalt ca. 300 mm isolering i veggene, 400-500 mm i taket (ikke sikker på tykkelsen der ennå).

Holder det ikke med 28mm (glespanel) på veggene?
Og har du ikke gles i taket?

For spotter må du vel sette potter som bygger en +150mm eller lignende på høyden?

FredrikR skrev:
Holder det ikke med 28mm (spikerslag) på veggene?
Og har du ikke spikerslag i taket?

For spotter skal du vel sette potter som bygger en +150mm eller lignende på høyden?
Det blir vel vanskelig å få plass med strømuttak på bare 28 mm? (De stikker jo ut gjennom rupanel/plywood + gipsplate, så der forsvinner en del av dybden på uttaket...)

Tanken var også at elektriske rør skulle gå i installasjonssjiktet, det blir vel besværlig med vertikale rør hvis man har horisontal spikerslag? Eller skal man dra dem mellom plast og spikerslag med risiko for å rispe plasten?

28+13 om vi nå antar enkelgips er litt tynt for vanlige doser om man nå vil ha slike.
Dermed blir det smidigere med 45

Doble plater?
OSB eller spon, så du kan henge opp ting på veggene uten å måtte bruke plugger?

FredrikR skrev:
Doble plater?
OSB eller spon, så du kan henge opp ting på veggene uten å måtte bruke plugg?
Enten kryssfiner (eller OSB) + gips, eller kanskje mer sannsynlig råpanel + gips. Dette for å kunne skru opp ting lettere, ja.

Råpanelet bygger litt mer enn kryssfiner/OSB, vet ikke om 17 mm råpanel er det mest fornuftige kanskje, ellers 21 mm.

Ola78
Råspont blir bra, fungerer utmerket

Jeg ville anbefale 45 mm installasjonsplass og osb+13 gips. Ikke råspont! Har prøvd det på et bygge, men ikke særlig bra, kvaliteten på råsponten må være SPIKRAK (og hvor ofte skjer det?), ellers blir det en del gipsskruer som går gjennom ytre laget på gipsplaten (når platen hviler på 2 høyder og du skrur mellom f.eks.) som resulterer i at den ikke sitter fast som den skal. OSB går raskere og er helt plan.

Sist redigert:
imported_jo skrev:
Jeg ville anbefale 45 mm installasjonsplass og osb+13 gips. Ikke råspont! har prøvd det på et bygge med kvaliteten på råsponten må være SPIKRAK (og hvor ofte skjer det?), ellers blir det en hel del gipsskruer som går gjennom yttersjiktet på gipsplaten (da platen hviler på 2 høyder og du skrur mellom f.eks.) som resulterer i at den ikke sitter fast som den skal. OSB går raskere og er helt plan.
Hmmm, hvordan kommer det seg at en del prefabhusprodusenter har råspont + gips, har de så god kvalitet på tingene at det fungerer? Trodde de forsøkte å holde kostnadene nede...

En grunn til at jeg ville ha råspont er for å ha så lite som mulig av lim og andre ting som kan emitteres ut i boligen innenfor plastfolien.

Uten å ha regnet noe særlig på det selv og bare gått etter hva jeg har hørt, skulle råspont også kunne bli billigere, om man gjør jobben selv og ikke regner med arbeidskostnad altså...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.