650 lest ·
3 svar
650 lest
3 svar
Innvirkning av overflatelag ved bytte av veggsvill
Hei!
Har et spørsmål angående utskifting av trykkimpregnert svill på et 70-tallshus.
Huset står på betonggrunn og er i tegl. Så vidt jeg forstår, er det i ytterveggene først og fremst som den trykkimpregnerte svillen forekommer samt eventuelt i mellomsveggen.
Jeg har forstått det slik at på den nevnte huskonstruksjonen kan man gå både via utside og innside. At tapeter og lister ødelegges hvis man gjør det innvendig, forstår jeg, men hvordan fungerer det med f.eks. kjøkken og bad?
Har hørt rundt 1500-2500 kr/m for svillbytte men hvis overflaten ødelegges i våtrom og dobbeltbad må gjøres om, snakker vi jo en betydelig utgift og enorm påvirkning.
Tar jeg feil? Hvordan vet man dette sikkert?
Mvh,
Erik
Har et spørsmål angående utskifting av trykkimpregnert svill på et 70-tallshus.
Huset står på betonggrunn og er i tegl. Så vidt jeg forstår, er det i ytterveggene først og fremst som den trykkimpregnerte svillen forekommer samt eventuelt i mellomsveggen.
Jeg har forstått det slik at på den nevnte huskonstruksjonen kan man gå både via utside og innside. At tapeter og lister ødelegges hvis man gjør det innvendig, forstår jeg, men hvordan fungerer det med f.eks. kjøkken og bad?
Har hørt rundt 1500-2500 kr/m for svillbytte men hvis overflaten ødelegges i våtrom og dobbeltbad må gjøres om, snakker vi jo en betydelig utgift og enorm påvirkning.
Tar jeg feil? Hvordan vet man dette sikkert?
Mvh,
Erik
Hm, ikke noe gøy.
Vanskelig uten å vite mer detaljer. En veggkonstruksjon med trestendere og fasadekledning av tegl antas jeg. Foruten veggens og gulvenes forskjellige materialer og dimensjoner er det interessant å vite hvordan svillen / svillbjelken står i høyden med betongplaten og innergulv.
Det finnes to måter å gjøre det på.
Utenfra. Sage ned seksjoner av nedre rader fasadetegl og bytte utenfra og deretter mure igjen før neste seksjon.
Innenfra kan man rive så stor del av vegg og gulv man trenger for å komme til. Ligger svillen lavt må man rive mer gulv.
I praksis velger man den metoden som koster/ødelegger minst. For eksempel går man helst utenfra ved et baderom og kanskje velger innenfra hvis man uansett skal totalrenovere rommet.
Et firma regner nok på bytte utenfra om de gir tilbud.
Hvis det er noe arbeid som lønner seg å gjøre selv, så er svillbytte et slikt. Det er billige materialer og ikke så vanskelig heller. Må man ødelegge alle nygjorte overflater innendørs, er det jo i og for seg en annen sak.
Vanskelig uten å vite mer detaljer. En veggkonstruksjon med trestendere og fasadekledning av tegl antas jeg. Foruten veggens og gulvenes forskjellige materialer og dimensjoner er det interessant å vite hvordan svillen / svillbjelken står i høyden med betongplaten og innergulv.
Utenfra. Sage ned seksjoner av nedre rader fasadetegl og bytte utenfra og deretter mure igjen før neste seksjon.
Innenfra kan man rive så stor del av vegg og gulv man trenger for å komme til. Ligger svillen lavt må man rive mer gulv.
I praksis velger man den metoden som koster/ødelegger minst. For eksempel går man helst utenfra ved et baderom og kanskje velger innenfra hvis man uansett skal totalrenovere rommet.
Et firma regner nok på bytte utenfra om de gir tilbud.
Hvis det er noe arbeid som lønner seg å gjøre selv, så er svillbytte et slikt. Det er billige materialer og ikke så vanskelig heller. Må man ødelegge alle nygjorte overflater innendørs, er det jo i og for seg en annen sak.
Takk for din innspill! Men finnes det noe sagt om akkurat baderom eller kjøkken ved bytte av veggsvill? Har googlet nesten i forbannelse uten å finne noen direkte informasjon. Alle nevner overflatesjikt som tapet og lister, men ingen nevner det mest kritiske, nemlig baderom.BigR skrev:
Hm, ikke særlig gøy.
Vanskelig uten å vite mer detaljer. En veggkonstruksjon med trestendere og fasadekledning av tegl, antar jeg. Foruten veggens og gulvets forskjellige materialer og dimensjoner er det interessant å vite hvordan svillen/svillbjelken står i høyde med betongplaten og innergulvet.
Utenfra. Sage ned seksjoner av nedre radene med fasadetegl og bytte utenfra, og deretter mure igjen før neste seksjon.
Innenfra kan man rive så stor del av vegg og gulv man trenger for å komme til. Ligger svillen lavt, må man rive mer gulv.
I praksis velger man den metoden som koster/fører til minst ødeleggelse. For eksempel går man helst utenfra ved et baderom og velger kanskje innenfra om man uansett skal totalrenovere rommet.
Et firma regner nok på bytte utenfra hvis de gir et tilbud.
Hvis det finnes noen jobb som lønner seg å gjøre selv, så er svillebytte en slik. Det er billige materialer og ikke så vanskelig heller. Må man ødelegge alle nygjorte overflatesjikt innendørs er det jo for så vidt en annen sak.
Selv når jeg ser på firmaer spesialisert på nettopp svillebytte, nevner ingen baderom. Dermed blir det jo vanskelig å vurdere tilbudet, om man ikke vet omfanget fra begynnelsen.
Og om man har pusset opp baderom der det finnes trykkimpregnert veggsvill, er det rimelig å anta at også denne er byttet, eller virker det usannsynlig?
Det er veldig vanskelig å si noe uten konstruksjonsbeskrivelse. Bytter du svillah innfra, så må du selvfølgelig bytte badet, så den er jo enkel. Bytter du utenfra kan det gå bra, men det er en risiko for å punktere tettesjiktet. Den sjansen ville jeg tatt alle ganger.
Hvis badet er renovert, ville jeg ikke forutsatt at svillen er byttet. Du kan jo sage inspeksjonshull fra et nærliggende rom, hvis svillen er byttet på badet burde det synes.
Hvis badet er renovert, ville jeg ikke forutsatt at svillen er byttet. Du kan jo sage inspeksjonshull fra et nærliggende rom, hvis svillen er byttet på badet burde det synes.
Klikk her for å svare