MathiasS skrev:
Men om man kan lime OSB (og det blir jo åpenbart bra) så kan jo ikke dette med forminstabiliteten være et stort problem. Å lime OSB burde jo da være en sikker måte å få vegger som bøyer?

Jeg har brukt OSB overalt, uten å sette med margin, og har ikke sett noen problemer med det?
All OSB jeg har brukt har vært vokset, så den går nok ikke an å lime. Finnes det uvokset OSB?

MathiasS skrev:
Men om man kan lime OSBn (og det blir jo åpenbart bra) så kan jo ikke dette med forminstabiliteten være et stort problem. Å lime OSB burde jo da være en sikker måte å få vegger som bådner?

Jeg har kjørt med OSB overalt, uten å sette med margin, og har ikke sett noen problemer med det?
Forstår ikke helt ditt spørsmål...eller har det blitt et "ikke" for mye?
Det er jo ikke et problem med treplater slik/OSB som bådner siden du har en identisk plate på andre siden av spennene som motjusterer. Det er jo innervegger.

styrman1 skrev:
OSB platen er ikke helt formstabil. den skal monteres med en viss avstand mellom platene. 30:- forskjell er ikke så mye synes jeg.
Det skal plywooden også gjøres om man skal være pirkete..

Hmm.. jeg tenkte å sette OSB bak gipsen i garasjen min (også i taket). Hvor stor avstand skal det være mellom platene?

Tomas, beklager at jeg "kapret" tråden for eget spørsmål. Håper du får nytte av et eventuelt svar..

/Micke

• Liker
Zlatan3k
  • Laddar…
En lamelltykkelse på tommestokken....dvs rundt 3 mm

Unnskyld om jeg drar opp en "gammel" tråd men jeg synes at dere ikke skal generalisere osb.

OSB 2 har en enklere utforming som gir større fuktbevegelser sammenlignet med OSB 3. Vet at byggmax kjører med osb2.

Mvh Peter

Bob_the_builder Bob_the_builder skrev:
Om det ikke er en bærende vegg du skal lage, pleier man å bruke 45x70-virke. Hvis du har enkelgips på veggen blir jo totalbredden ca 95 mm. Jeg har en notat om at standardmål er 93, 100, 118 og 147 mm for å kunne eksperimentere med ulike regler og platebekledninger.

Hei,

Jeg har lest spørsmålet og ditt svar, og jeg har et spørsmål om tykkelsen på reglene, jeg skal bygge et rom, veggene er ikke bærende, og jeg lurer på om det holder med 28x70 regler, tror du at det går bra?

Mvh Asheer

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.