Hei
Bygger ut huset...
Hvor tykk bør jeg gjøre de innvendige veggene?
Skal jeg bruke veggstendere 70x45 eller 95x45?
Hvor dyp er en standard karm til en innerdør?
Jeg vil jo helst ikke at karmen skal bli "tykkere" enn hva veggen blir!?

Mvh Tomas

Bob_the_builder
Hvis det ikke er en bærende vegg du skal gjøre, pleier man å bruke 45x70-trevirke. Hvis du har enkelgips på veggen blir jo totalbredden ca 95 mm. Jeg har en notat om at standardmål er 93, 100, 118 og 147 mm for å kunne jobbe med ulike stendere og platekledninger.

Skulle ikke bare ha enkelgips. Enten plywood gips eller dobbeltgips. Blir mye mer solid og mye stillere. Legg i isolasjon også!!

Som alternativ til plywood+gips kan nevnes OSBplate+gips. Tror OSB'n er billigere, eller tar jeg feil?

/Kibba

OSB er mye billigere og nesten like bra som kryssfiner.

OSB er knapt billigere enn kryssfiner og dårligere.
Standardtykkelse på karmer er 93mm.
også 68mm er ganske vanlig men tykkere må som oftest bestilles.

styrman1 skrev:
OSB er knapt billigere enn plywood og dårligere.
Jeg kjøper OSB for 119SEK stykket men plyfa for 149SEK.

Det er mye billigere enn "knapt" billigere.

...og bruker du sponplate/plywood/OSB + gips anbefales liming + skruing av treplate mot trestendere. Det stiver opp betydelig og gir mulighet til å justere krokete stendere. Bruk "vinterlim"

Johan Gunverth skrev:
...og bruker du sponplate/kryssfiner/OSB + gips anbefales liming + skruing av treplate mot trestender. Det stiver opp skikkelig og gir mulighet til å justere krokete stendere. Bruk "vinterlim"
Det gjelder bare de som bygger bankhvelv va? :)

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jeg kjøper OSB for 119SEK stykket men plywood for 149SEK.

Det er mye billigere enn "knapt" billigere.
Plywood for 149!!
Bor du på trelastlageret eller?

Har noen i Stockholm å anbefale?

OSB-platen er ikke helt formstabil. Den skal monteres med en viss avstand mellom platene. 30:- forskjell er ikke så mye synes jeg.

MathiasS:
Hvor kjøper du platene forresten?

MathiasS skrev:
Det gjelder bare de som bygger bankhvelv, ikke sant?  :)
Nope! Kusinen bygger hus på heltid og ville ikke nøle et sekund med å lime treplatene når han bygger hus til seg selv.
- Det tar dobbelt så lang tid og blir for dyrt for kunden, sier han som svar på hvorfor ikke husprodusentene gjør det.

• Liker
jonaskop
  • Laddar…
sirbo skrev:
Plyfa for 149!!
Bor du på trelastgården eller?

Har noen i Oslo å anbefale?

Sorry, jeg så på to forskjellige fakturaer, den ene med moms inkludert, den andre uten moms. Jeg har hittil betalt 149+moms for plyfaen, ingenting annet, noe som ytterligere styrker tesen om at plyfa er urimelig dyrt. OSBprisen var med moms...

Johan Gunverth skrev:
Nope! Kusinen bygger hus på heltid och skulle inte tveka en sekund att limma träskivorna när han bygger hus åt sig själv.
- Det tar dubbelt så lång tid och blir för dyrt för kunden, säger han som svar på varför inte hustillverkarna gör det.
Men om man kan limma OSBn (och det blir ju uppenbarligen bra) så kan ju inte detta med forminstabiliteten vara ett stort problem. Att limma OSB borde ju då vara ett säkert sätt att få väggar som bågnar?

Jag har kört med OSB överallt, utan att sätta med marginal, och har inte sett några problem med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.