Hei!

Dette spørsmålet har vært oppe noen ganger har jeg sett, men derimot har jeg ikke helt funnet svaret på mine spørsmål.

Jeg har planer om å innrede en del av kjelleren min for å ha som et treningsrom. I vedlegget nedenfor har jeg et bilde av hvordan området ser ut i dag. Det er nakne vegger og naken gulv. Kjellerens drenering er ukjent, jeg vet bare at halve huset ble drenert for 10–20 år siden, men ikke denne siden. Vi skal isolere og drenere utenfra (isodrän) til våren. Vi kjøpte huset i vår og selgeren kunne svare på alt da det var et dødsbo som ble solgt, og barna som solgte det visste ikke hva faren hadde gjort.

Min tanke om hvordan jeg skal gjøre det er at jeg skal sette opp med metallstendere og deretter sette opp gipsplater på disse. På gulvet har jeg planer om å legge platonmatte, celleplast og derpå et billig klikksystemgulv eller lignende. Jeg er derimot ikke interessert i å pigge opp gulvet, så da får det heller ta på takhøyden. Vegger og gulv vil jeg til en viss grad slipe av med vinkelsliperen for å åpne porene. Vi vet nemlig ikke hvilken type maling som er brukt, og som man ser på bildet har den sluppet i hjørnet.

Jeg funderer litt på platonmatten og hvordan den skal ligge. Skal jeg først sette opp metallstenderne + skinner og deretter montere opp gipsplater for deretter å legge platonmatten med oppbrett innenfor disse veggene (slik at oppbretten så å si havner inne i det tenkte rommet), eller skal man legge ut matten først hele veien ut mot den eksisterende støpte veggen, med tilhørende oppbrett, og deretter sette stendere og alt oppå matten? På bildet ses det ikke, men det er en ventilasjonsrist rett bak som vil havne i det tenkte rommet.

Dessuten lurer jeg litt på hvordan man skal gjøre ved døråpningen. Stålstenderne føles litt ustødige kan man si. Hvordan skal man gjøre for å forsterke disse? Jeg hadde en tanke om å sette inn en trestender i eksisterende stålstender ved karmen, men da man skal forsøke å unngå organisk materiale lurer jeg på om dette likevel er riktig tenkt?

For å dempe lyden, hva kan man sette inn da? Er det feil å sette inn celleplastplater mellom stålstenderne? Hvis man setter stenderne et lite stykke fra veggen slik at det likevel kan bli en luftspalte, fungerer celleplasten da?

Det var disse spørsmålene jeg hadde akkurat nå, det kommer sikkert flere ;)

Takk på forhånd!
Stefan

• Kjellerrom med nakne, mørke vegger, et vindu, og hyller på høyre side. Maling har flasset av i hjørnet, og det er en hvit firkant på veggen.
> regla opp med stålregler og deretter sette gipsskiver på disse.
Svar: Det funker utmerket
> På gulvet har jeg planer om å legge platonmatte, cellplast og deretter et billig klikkgulv eller lignende.
Svar: Jeg la platon + teipede skjøter, 3 mm "cellplast" som trinnlydssikring fra byggmax. Derpå ASK eller EK parkett som er hardt og isolerende. Det blir mer behagelig å gå på samt varmere enn laminat da det ikke leder varme godt. Ekstra isolering trengs ikke.
> Jeg er derimot ikke interessert i å pigge opp gulvet
Svar: Det ville jeg aldri brukt energi på heller :-)
> Jeg lurer litt på platonmatten og hvordan den skal ligge. Skal jeg først sette opp stålreglene+sprosser samt montere opp gipsskiver for å deretter legge platonmatten med oppbrett innenfor disse veggene (slik at oppbrettet så å si havner inne i det tenkte rommet), eller skal man legge ut matten først helt ut mot den eksisterende støpte veggen, med tilhørende oppbrett, og deretter sette regler og alt oppå matten?
Svar: Jeg har unngått gips, valgt malt betong i stedet. Men hvis jeg skulle satt gips i dag, ville jeg brukt stålregler, montert platene slik at det blir noen cm luftspalte både mot betonggulvet og taket. Platon på gulvet ville jeg lagt etterpå, med litt oppbrett på gipsskivene. Gulvlistene ville jeg skrudd mot gipsen med platon oppbrettet mellom. Da kan luft strømme ned bak platon/gulvlist ned under gipskanten og opp bak gipsen og ut i overkant (eller omvendt). Taklisten bør altså monteres "luftig" i overkant på samme måte som gulvlisten.

> Dessuten lurer jeg litt på hvordan man skal gjøre ved døråpningen. Stålreglene føles litt ustabile om man sier det sånn. Hvordan skal man gjøre for å forsterke disse? Jeg hadde en tanke om å sette inn en trelist i eksisterende stålregel ved karmen, men da man skal forsøke å unngå organisk materiale lurer jeg på om dette uansett er riktig tenkt?
Svar: Mot innervegger er det "helt" ufarlig å ha organiske materialer. Det man skal passe seg for er direkte montering mot betonggulv og yttervegger. Legg bygningsplast mellom betonginnervegg og trelist så er det greit.
> For å dempe lyden, hva kan man sette inn da? Er det feil å sette inn cellplastplater mellom stålreglene? Hvis man setter reglene et lite stykke fra veggen slik at det likevel kan bli en luftspalte, fungerer cellplasten da?
Svar: Cellplast er jo fuktresistent så det burde fungere. Om det demper lyd vet jeg ikke dog.

Obs mine egne meninger som svar. Når det gjelder kjellere så er det mange ulike "meninger" :-)

Sist redigert:
Legg øret mot en desimeter mineralull og bank på den andre siden. Legg øret mot en desimeter celleplast og bank på den andre siden.

Jeg tror ikke at celleplast fungerer spesielt bra som lyddemper. I verste fall har det motsatt effekt.

Hadde det vært mitt hjemmegym, ville jeg ha nøyd meg med å male vegger og gulv med en silikatmaling som slipper gjennom fukt, og deretter lagt ut en kraftig nålfiltsmatte eller grått balkonggress på gulvet. Disse burde være gode både for å dempe støt når man legger ned vekter og for å slippe gjennom oppstigende fukt. Samt noen store speil på veggen og en obligatorisk gammel bodybuilder-plakat fra tidlig 90-tall.

pelpet skrev:
Hadde det vært mitt hjemmegym ville jeg ha nøyd meg med å male vegger og gulv med en silikatmaling som slipper igjennom fukt, og deretter lagt ut en kraftig nålefiltmatte eller grått balkonggress på gulvet. Disse burde være gode både for å dempe støt når man legger ned vekter og for å slippe igjennom oppstigende fukt. Samt noen store speil på veggen og en obligatorisk gammel bodybuilderplakat fra tidlig 90-tall.
Jeg har akkurat nå nålefiltmatte på vårt uisolerte kjellergulv. Det fungerer utmerket, og er veldig enkelt å legge ut. Veggene har jeg malt med silikatmaling. Langsiktig ambisjon er å pigge opp gulvet, men veggene vil nok alltid være malt. Jeg har vanskelig for å se poenget med gipsplater på kjellervegg. Hvis man vil ha glatt overflate kan man jo pusse eller sparkle direkte.

Vargklo skrev:
Jeg har akkurat nå nålefiltteppe på vårt uisolerte kjellergulv. Det fungerer finfint, og er busenkelt å legge ut. Veggene har jeg malt med silikatmaling. Langsiktig ambisjon er å pigge opp gulvet, men veggene kommer nok alltid til å være malte. Jeg har vanskelig for å se nytten med gipsplater på kjellervegg. Om man vil ha glatt overflate kan man jo pusse eller sparkle direkte.
Enig med Pelpet og Vargklo. Pussede og friskt oppmalte vegger i kombinasjon med nålefilt er en billig og faktisk funksjonell løsning som også fungerer estetisk.

Jeg får takke så mye for svarene. Arbeidet vil begynne i helgen eller neste helg avhengig av hva det er tid til.

/Stefan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.