Vi har akkurat kjøpt rekkehus, rekkehuset er fra 1947 og har kjeller som i dag er uinnredet. Siden vi kun har 80 m2 boligareal ville det vært flott om vi kunne bruke ca. 45 kvm av kjellerområdet som et større bad, tv-rom og gjesterom. Kjelleren lukter ikke mugg, og jeg får ingen utslag på fuktmåleren når jeg sjekker innervegger og gulv i kjelleren.

Vi ville trenge tilbakemelding fra dere med erfaring med dette,
Bra som dårlige.

Kjelleren har en takhøyde på 2,1 m, ett av rommene ligger dessuten under vår veranda.

Vår tanke var å drenere rundt huset med isolasjon på utsiden av huset av typen isodrän, men IKKE grave opp hele kjellergulvet.
Og isolere dette, føles som prosjektet da blir svært kostbart.
Men å installere flere vannbårne elementer samt en avfukter i kjelleren.

Tror dere at det vil bli vanskelig å få dette området varmt nok (18-19 grader) om vinteren?

Tanker om dette?

Christer og Louise

Det går nok uten problemer å få det tilstrekkelig varmt med riktig dimensjonerte radiatorer. Jeg ville nok lagt et heldekkende teppe så det føles varmere på gulvet, finnes varianter som egner seg også i kjellere. Badet blir nok kaldt på gulvet uansett hva man gjør, og plastmatte tror jeg ikke er helt egnet i en kjeller.

Tv-rom ville jeg vært tvilende til å ha i kjelleren da luften ikke pleier å være så bra, rom som man oppholder seg i lenge ville jeg ikke anbefalt i det hele tatt. Tenk også på at soverom kan være uegnet med tanke på rømningsveier ved eventuell brann.

Chrillesnickare skrev:
Vi har akkurat kjøpt rekkehus, rekkehuset er fra 1947 og har kjeller som i dag er uinnredet.
Ettersom vi kun har 80 m2 boligareal så hadde det vært flott om vi kunne bruke ca 45 kvm av kjellerrommet som dels et større bad, TV-rom, og gjesterom.
Kjelleren lukter ikke surt og jeg får ingen utslag på fuktmåleren når jeg sjekker innvendige vegger og gulv i kjelleren.

Vi trenger tilbakemeldinger fra dere som har erfaring med dette,
Bra som dårlige.

Kjelleren har en takhøyde på 2,1 m, et av rommene ligger dessuten under vår terrasse.

Vår tanke var å drenere rundt huset med isolasjon på utsiden av huset av typen isodrän, men IKKE grave opp hele kjellergulvet
Og isolere dette, føles som om prosjektet da blir svært kostbart.
Men å installere flere vannbårne elementer samt en avfukter i kjelleren.

Tror dere at det vil bli vanskelig å få dette rommet tilstrekkelig varmt (18-19 grader) vinterstid?

Tanker om dette?

Christer og Louise
Ingen problemer i det hele tatt. En kjeller krever veldig lite energi da den har veldig mye isolasjon i form av jord, stein, leire rundt seg. Flisgulv føles kaldt å gå på, men kan bøtes på med teppe. Vi har tregulv i peisestuen. Et slikt gulv føles mye varmere. Det ligger på en fuktsbeskyttende plastmatte typ Platon.
Å lage bad går bra. Men man må tenke gjennom fuktsikringen så det ikke blir for tett. Det finnes mange tråder her på forumet om dusj etc. i kjeller. Ventilasjon er som alltid viktig.

Vi har enebolig med kjeller, vi har en radiator per rom, vi trenger knapt ha dem på for å holde 17-19°, radiatorene oppe avgir betydelig mer varme, vi har riktignok varmere oppe (20-21°). Vi har kjellerstue, dusj, mm nede, vi kommer innen nær framtid til å flytte soverommet vårt til et av rommene i kjelleren slik at barna får hvert sitt oppe. To år etter at vi hadde kjøpt huset så installerte vi FTX-ventilasjon fordi vi merket at luften i hele huset hadde dårlig kvalitet, før var det naturlig ventilasjon, tidligere var det oljeoppvarming som forrige eier byttet til fjernvarme. Før vi satte inn FTXen hadde vi typisk kjellerlukt i flere av rommene, i dag er den lukten borte.

Avhengig av hvordan luftkvaliteten er, bør dere vurdere en eller annen type ventilasjon, F/FT/FX/FTX, hvilken type dere velger avhenger også av hva dere har som varmekilde og om den må byttes eller ikke. Hvis dere bor på et sted hvor det finnes markradon kan det være lurt å unngå F & FX systemene fordi de skaper større undertrykk i huset enn FT & FTX.

Hvorfor skal dere bruke tid og penger på å drenere hvis dere ikke har problemer med fukt?
I vår kjeller på 65M2 ligger det elektrisk gulvvarme på hele området, det brukte omtrent 10000kWh per år.
Vi bruker nå i stedet en luft/luft varmepumpe og holder ca 23 grader året rundt, 21 om natten.
Pumpen bruker ca 3000kWh per år.
18 grader er jordkjellernivå, hvorfor ha det kaldere i kjelleren enn i overetasjen?
Min erfaring er at man ikke trenger å avfukte hvis man bare har det varmt nok.

Luft/luft VP eller en mini FTX (f.eks. http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html) er bra i kjelleren da de tørker luft og gir billig oppvarming. Sørg for å få inn tilluft!

Et soverom må alltid ha minst to rømningsveier (vindu+dør normalt sett).

Baderom kan bygges opp med ventilasjon (type Platon) under og så gulvvarme i baderommet (som et rom i rommet altså).

Rommet under terrassen kan få kaldtrekk fra taket (om det er uisolert betongplate).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.