5.564 lest ·
3 svar
6k lest
3 svar
Innkanal i skorstein - brann- og kondensbeskyttelse?
jeg har nå kommet til fasen med å koble kjøkkenviften til imkanalen. Jeg har to alternativer avhengig av hvordan selve kanalen i skorsteinen ser ut...
alt. 1) koble kjøkkenviften til kanalen som den er (lage hull og tette osv)
eller
alt. 2) koble kjøkkenviften til et innsatsrør hvis den eksisterende kanalen ikke er tett nok
Hvordan gjør jeg med brann- og kondensbeskyttelse?
innsatsrør hvilken type og hvorfra?
alt. 1) koble kjøkkenviften til kanalen som den er (lage hull og tette osv)
eller
alt. 2) koble kjøkkenviften til et innsatsrør hvis den eksisterende kanalen ikke er tett nok
Hvordan gjør jeg med brann- og kondensbeskyttelse?
innsatsrør hvilken type og hvorfra?
Egen villa eller borettslagsleilighet?
En imkanal trenger bare å brannsikres den delen som er utenfor rommet den begynner i (fra og med vegg-/innetaksgjennomføringen), hvis imkanalen deler kanal med annen kjøkkenvifte så skal den brannsikres i hele dens lengde unntatt tilkoblingsslangen mellom kjøkkenvifte/imkanal.
Jeg har skrevet flere innlegg angående brannsikring av imkanal, søk på forumet etter "imkanal" og meg som forfatter så vil du få mange passende lenker til lesverdige dokumenter.
En imkanal trenger bare å brannsikres den delen som er utenfor rommet den begynner i (fra og med vegg-/innetaksgjennomføringen), hvis imkanalen deler kanal med annen kjøkkenvifte så skal den brannsikres i hele dens lengde unntatt tilkoblingsslangen mellom kjøkkenvifte/imkanal.
Jeg har skrevet flere innlegg angående brannsikring av imkanal, søk på forumet etter "imkanal" og meg som forfatter så vil du få mange passende lenker til lesverdige dokumenter.
villa bygget i 1943
...da tolker jeg svaret ditt som at siden skorsteinen i seg selv er brannsikret, så burde det være ok?! Hvordan er det hvis man har et innsatsrør? Kondens?
Klikk her for å svare