Hei,

Dette er under planleggingsstadiet og vil ikke bli gjennomført før tidligst til høsten.
Dels pga ferie, men også bra at jorden setter seg først da jeg har drenert.

Jeg ser for meg at den nye entrétrappen skal ha samme retning og omtrent samme mål som den gamle betong/prefab trappen (se bilde nedenfor).

For å modernisere og pynte opp, tenker jeg en stamme i stål (svartmalt) og trinn i granitt.
Faktum er at jeg allerede har fått hjem 10 trinn i granitt da det var en god pris ;)
Det er disse https://stenbolaget.se/products/tra...modern-gra-1500x350x30?variant=38147510567088

Så jeg tenker meg en plattform med 80x40x2 (eller 100x50x2) stående på høyden, som en ramme og ytterligere en for avlastning. Til dette mindre firkantrør f.eks. 20x20x2 så ikke granitt-trinnene får bøy-belastning.

Som vangstykketypen er prefabrikkert, som disse fra Hortus https://www.bygghemma.se/hus-och-by...angstycke-hortus-galvaniserat-5-steg/p-940817
Tenker 3 st.

For at granitten skal hvile trygt, ser jeg for meg en rektangulær ramme i kanskje 15x15x3 som er 30-40 mm mindre enn trinnet.

Målbildet (i hodet) finnes nedenfor, selv om "svungen" i mitt tilfelle og et rekkverk.

Litt spørsmål:
- Dimensjoner for plattformen, er disse tilstrekkelige?
- Vangstykker, er disse tilstrekkelige i dimensjon?

Andre tanker, ideer er velkomne

Utvendig entrétrapp i betong med tregelender foran en gul teglfasade, med en hvit dør og vindu. Galvanisert metall vange for trapp, med fem trinn, i sikk-sakk form, beregnet for bygging av utendørs trapp. Utendørs trapp i grå granitt med svart rekkverk, leder opp til inngangsdør, plassert på flislagt område med gressplen i bakgrunnen.
 
Ingen tanker, meninger, ideer....?
 
Jeg hadde tenkt stridsvagn så slipper man skuffelsen med sprukket stein og ugjort jobb..
4integration 4integration skrev:
100x50x2
Velg VKR/KKR før sømsveiset profil så du får 4mm godstykkelse.
4integration 4integration skrev:
20x20x2
Altfor spinkelt med 75cm spennvidde om jeg forstår deg riktig?
4integration 4integration skrev:
vangstykker prefab 3st
4integration 4integration skrev:
ramme i kanskje 15x15x3
Selv det ordentlig i underkant...

Om du drar inn vangstykket 5cm og bruker 5st så får du cc 35cm. Jeg ville ikke hatt større avstand mellom opplagene for steinen.

Lim steinen med montagelim på stålet som gir viss fleksibilitet.
 
  • Liker
4integration
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jeg hadde tenkt stridsvogn så slipper man skuffelsen med sprukket stein og ugjort arbeid..

Velg VKR/KKR før sveiset profil så du får 4mm godstykkelse.

Altfor svakt med 75cm spennvidde om jeg forstår deg riktig?


Også det ordentlig i underkant...

Hvis du trekker vangstykket inn 5cm og bruker 5stk så får du cc 35cm. Jeg ville ikke hatt større avstand mellom opplagene for steinen.

Lim steinen med montagelim på stålet som gir en viss fleksibilitet.
Stort takk for input @Jarlingar
Det er nok som du sier (etter å ha flyttet trappetrinnene på ca 440 kg ca 44 kg/st)....better safe than sorry ...og bygge stridsvogn :D

Om prefab vangstykkene, tror du det skulle funke med 5 stk UTEN "ramme"?
Å bygge egne vangstykker er vel det som jeg føler som det mest krevende (tid og materiale) så prefab hadde vært verdt en del og ser ingen problem med å ta 6 stk heller

Skal ta meg tid til å tegne det opp men er litt mye annet akkurat nå som tar oppmerksomhet.
Med en tegning så blir det lettere å resonere ;)
 
4integration 4integration skrev:
5 st UTEN "ramme"
Ja det tror jeg
 
Jeg er inne på samme løsning. Hvordan har det gått for deg?
 
T Tjoba skrev:
Jeg er inne på samme løsning. Hvordan har det gått for deg?
Dessverre har det ikke skjedd noe, men det er med vilje. Jeg har drenert og vil avvente så bakken setter seg, så det blir ikke før til våren, men kommer til å prosjektere/tegne det og delvis begynne jobben i garasjen til vinteren.

Det jeg lurer på er om jeg kan legge belegningsstein først, trolig større plater (30x30 el 40x40) og bygge trappen stående på disse platene.

Oppdater gjerne med dine tanker/bilder/skisser

Akkurat nå har jeg en skikkelig fin trapp :D
Trapp laget av trepaller med et enkelt rekkverk av tre foran en murhusvegg. Trappen er plassert på grus ved siden av en plen og murkant.
 
4integration 4integration skrev:
Dessverre har det ikke skjedd noe, men det er med vilje. Jeg har drenert og vil avvente så bakken setter seg, så det blir ikke før til våren, men vil prosjektere/tegne det og delvis starte arbeidet i garasjen i vinter.

Det jeg lurer på er om jeg kan legge belegningsstein først, sannsynligvis større plater (30x30 el 40x40) og bygge trappen stående på disse platene.

Oppdater gjerne med dine tanker/bilder/skisser

Akkurat nå har jeg en skikkelig fin trapp :D
[bilde]
Jeg forstår, det blir alltid flere ting som må gjøres enn man først tenkte. Jeg har ikke kommet så langt i planleggingen. Tok inn tilbud på ny trapp, og det blir dyrt å kjøpe, så derfor begynte jeg å google og havnet på ditt prosjekt😊
Pall trappen får ikke av for hugg 😊
 
  • Liker
4integration
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.