Holder på med innredning av overetasjen på huset og har innsett at man aldri kan anta noe når det gjelder samsvar mellom tegning og virkelighet.

Planløsningen på overetasjen ble tatt fra husprodusentens original og modifisert litt, trodde i min enfold at trappen som ble bestilt med huset også ble laget etter tegninger som fulgte med huset, men dessverre. Trappen er levert basert på en annen tegning. Husleverandøren har gått konkurs, så det sporet er stengt.

Tegningen som vi har laget overetasjen etter viser at trappen sitter i et rom som skal være åpent mellom to takstoler, cc 1200mm. Deler levert med trappen krever en åpning på 905 mm. Dette for at rekkverk og håndløper skal passe.

Trappeprodusenten har jeg funnet og de kan levere deler vi mangler men vil ikke gi råd om innfesting av vangstykket mot mellombjelkelaget. Trappen er allerede på plass.

Bilde viser trapperom med rødmarkerte bjelker som skal fjernes, og en blå pil mot bjelke der trappen kan festes. Sirkelsag ligger ved siden av.

De rødmerkede og kryssete bjelkene vil jeg fjerne, men vangstykket er i dag skrudd inn i bjelken nærmest (rødkrysset). Kan jeg i stedet ta opp gulvsponet og skru trappen i henhold til den blå pilen?
Altså gjennom tverrbjelken som vangen står mot, med si 1 - 2 skruer 6x120mm?

Et bilde til fra en annen vinkel.

Trappestruktur i tre med hvite plater rundt, sett fra en vinkel under trapperommet. Skruer og fester vises delvis.

Takk på forhånd.

Hvis du fester en regel under plansteget som du fester trappen i så kan du fjerne de ønskede reglene.

Så, for eksempel en 45x70 som passer mellom vangstykkene skrus på platen som støtte under øverste trinn?

Da trenger jeg ikke å skru vangstykket bakfra gjennom tverrregelen?

Korrekt forstått?

Ja du skrur i både gulvregelen og trappen.

Case closed!

Åpnet gulvet og dro 2x6x120 treskrue gjennom regelen og inn i innervangen. Ble stabilt og bra. Skal komplettere med en regel under øverste trinn når jeg gjør i stand rundt trappehullet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.