D
Planen er å grave ned stolpen minst 120 cm, og da burde jeg få stabilitet også i sideveis retning.

Får jeg ikke stabilitet i sideveis retning, så prøver jeg jern som jeg bøyer i 90 grader, fester i bjelken og stolpen.

Fungerer ikke det, så sveiser jeg på en diagonal mot jernene.

Taket skal i bakkant festes mot eksisterende tak, men bare for å ta opp kreftene som presser taket mot huset, altså ikke noen vertikal bæreevne i eksisterende tak.
 
Sist redigert:
D
S scorp1on skrev:
For å dimensjonere boltene trenger man å vite kreftene og eventuelle momentene som kommer ned i tilkoblingen. Boltene kontrolleres deretter mot blant annet skjæring, tilstrekkelig kantavstand, kontroll av spikerplate m.m.
Den foreløpige konstruksjonen ser slik ut:
 
  • Preliminært konstruksjonsdiagram av en veggramme med mål på treverk og avstander angitt i millimeter.
D Derbyboy skrev:
du mener en vanlig planke på 2cm x 6cm?
Jeg mener en 45x145mm om du skal ha høvlet, selv synes jeg det er penere med uhøvlet utendørs og bruker altså det tradisjonelle målet i tommer (2x6".)
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Slår jeg på en foran og en bak blir stolpen 180x90 (45+90+45)

hmmm

Takk

mye å tenke på :)
 
D Derbyboy skrev:
Slår jeg på en foran og en bak blir stolpen 180x90 (45+90+45)

hmmm

Takk

mye å fundere på :)
Normalt slår man jo sammen 3 stk 2" lekter og får en stolpe med kvadratisk tverrsnitt, tradisjonelt ble det jo brukt en 4skjæring 5x5" eller 6x6" med fasade hjørner til verandaer.
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Du kunne jo lage uttak i stolpene også og skru direkte med konstruksjonsskrue?
Så gjorde jeg i mitt forrige skjermtakbygg, da trengtes ingen synlige plattjern.

Utkast til stolpe med utskjæringer for konstruksjonsskruv, muligens brukt i bygging av skärmtak uten behov for synlige plattjärn.
 
  • Liker
Luddis_1
  • Laddar…
D
Jeg tenker at om jeg kjører min variant med 90-stolpe og plattjern med bolt kan jeg i ettertid slå på uhøvlede bord (tenk fasadebord) om jeg vil få til et kraftigere utseende.

En ytterligere fordel med den fremgangsmåten er at det blir lettere å male.
 
D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du skulle jo kunne gjøre uttak i stolpene også og skru direkte med konstruksjonsskruer? Så gjorde jeg i mitt forrige skjermtakbygg da trengtes ingen synlige flatjern.

[bilde]
Det kunne jeg gjøre men min bjelke er 90x180, som ville betydd at stolpene måtte være 140x140. Dessuten føles momentet å skjære ut ganske tricky.

Egentlig er jeg ikke så redd for synlige flatjern, det kan være en god detalj som gir et velbygd inntrykk.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Bor ovenfra og rett ned gjennom takregelen og inn i stolpen, fyll deretter med egnet lim/ankermasse og slå i gjengestang som du deretter strammer fast med skive og låsemutter.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.