Planen er å grave ned stolpen minst 120 cm, og da burde jeg få stabilitet også i sideveis retning.
Får jeg ikke stabilitet i sideveis retning, så prøver jeg jern som jeg bøyer i 90 grader, fester i bjelken og stolpen.
Fungerer ikke det, så sveiser jeg på en diagonal mot jernene.
Taket skal i bakkant festes mot eksisterende tak, men bare for å ta opp kreftene som presser taket mot huset, altså ikke noen vertikal bæreevne i eksisterende tak.
For å dimensjonere boltene trenger man å vite kreftene og eventuelle momentene som kommer ned i tilkoblingen. Boltene kontrolleres deretter mot blant annet skjæring, tilstrekkelig kantavstand, kontroll av spikerplate m.m.
Slår jeg på en foran og en bak blir stolpen 180x90 (45+90+45)
hmmm
Takk
mye å fundere på
Normalt slår man jo sammen 3 stk 2" lekter og får en stolpe med kvadratisk tverrsnitt, tradisjonelt ble det jo brukt en 4skjæring 5x5" eller 6x6" med fasade hjørner til verandaer.
Du kunne jo lage uttak i stolpene også og skru direkte med konstruksjonsskrue?
Så gjorde jeg i mitt forrige skjermtakbygg, da trengtes ingen synlige plattjern.
Jeg tenker at om jeg kjører min variant med 90-stolpe og plattjern med bolt kan jeg i ettertid slå på uhøvlede bord (tenk fasadebord) om jeg vil få til et kraftigere utseende.
En ytterligere fordel med den fremgangsmåten er at det blir lettere å male.
Du skulle jo kunne gjøre uttak i stolpene også og skru direkte med konstruksjonsskruer? Så gjorde jeg i mitt forrige skjermtakbygg da trengtes ingen synlige flatjern.
[bilde]
Det kunne jeg gjøre men min bjelke er 90x180, som ville betydd at stolpene måtte være 140x140. Dessuten føles momentet å skjære ut ganske tricky.
Egentlig er jeg ikke så redd for synlige flatjern, det kan være en god detalj som gir et velbygd inntrykk.
Bor ovenfra og rett ned gjennom takregelen og inn i stolpen, fyll deretter med egnet lim/ankermasse og slå i gjengestang som du deretter strammer fast med skive og låsemutter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.