D
Jeg skal bygge et terrassetak på ca 8x4 m. Taket skal bygges på 6 stolper 90x90 og øvrige bjelkelag og taklekter består av limtre 90x180. Jeg tenker på hvordan innfestingen av stolpene skal gjøres i bjelken og har kommet fram til følgende:
Illustrasjon av stolpeinfesting med plattjern 60x5mm og bjelker, inkludert målinger for bolter og materialdimensjoner i mm.

Hvilken dimensjon på bolter bør jeg ha?

Platejernet tenkte jeg 60x5mm på begge sider

Synspunkter?

D
Ingen som har noen input: stygg, underdimensjonert, dårlig, gjør sånn, overdimensjonert…..

D Derbyboy skrev:
Jeg skal bygge et altantak på ca 8x4 m. Taket skal bygges på 6 stolper 90x90 og øvrige bærbjelker og taklekter består av limtre 90x180. Jeg lurer på hvordan innfestingen av stolpene skal gjøres i bærbjelken og har kommet frem til følgende:
[bilde]

Hvilken dimensjon på bolter bør jeg ha?

Flatjernet tenkte jeg 60x5mm på begge sider

Synspunkter?
Jeg tror det blir både penere og bedre med en hullplate/spikerplate (f.eks. 80x200) som festes med ankerskrue.

D
Takk!

I min verden er synlige spiker/hullplater og f.eks. bjelkesko det styggeste man kan ha i en synlig konstruksjon.

Hele konstruksjonen skal males svart.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Enig, spikerplate og lignende skal ikke være synlige. Tror klart mye mer på din egen idé. Har jo ikke omstendighetene klart for meg riktig, men det vil nok fungere med konstruksjonsskrue ovenfra og ned i søylen.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Takk!

I min verden er synlige spiker/hullplater og f.eks. bjelkesko det styggeste man kan ha i en synlig konstruksjon.

Puhh, jeg ble redd der :-)
Klart du skal ha flatjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd :-)
Dog ville jeg gått opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråstaver for at det skal bli stabilt?
Lykke til
/W

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Puhh, jeg ble redd der :)
Klart du skal ha flattjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd :)
Dog ville jeg gå opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråstøtter for at det skal bli stabilt?
Lykke til
/W
Enig, 90x90 ser lett altfor spinkelt ut.

Med en 2x6 på hver side av 90x90 stolpen kan plattjernet utelates og et kraftigere utseende oppnås

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Klart du skal ha flatjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd :)
Men jeg ville ha gått opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.

Har du vurdert skråbånd for å gjøre det mer stabilt?
Lykke til
/W
Jeg forstår tanken din med kulehammeren, terrassetaket skal dog være så minimalistisk som mulig. Tenk bort 1700-tallet, allmue, girlandere og alt sånn :) rette linjer hardt!

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Moderne hus med store vinduer mot en terrasse, omgitt av trær i skumringen. Inne er det opplyst med flere stoler og bord.

Tror jeg vil ha spinkete ben, vil ikke ødelegge utsikten mot havet. Men jeg blir usikker…..

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Med en 2x6 på hver side av 90x90 stolpen kan plattjärnet utelates og et mer robust utseende oppnås
du mener en vanlig planke på 2cm x 6cm?

D Derbyboy skrev:
Takk!

D Derbyboy skrev:
Takk!

Nå fremgikk det jo ikke i trådstarten at det skulle være synlig, så jeg er enig i at hullplater ikke blir det peneste. Men et halvmeterlangt flatjern som er en halv centimeter tykt er jo om mulig enda styggere etter min mening. En svartmalt hullplate smelter inn bedre enn et flatjern synes jeg.

D
Klart du skal ha flatjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd :)
Men jeg ville gått opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråstag for å gjøre det stabilt?
Lykke til
/W
Skråstag, ja men jeg unngår gjerne slike. Tenker at jeg burde kunne løse det med jern.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kan ikke få en frittstående konstruksjon tilstrekkelig stabil ved hjelp av dine jern- om det ikke finnes noen innfesting mot typ huskropp. Takplanet kan også utnyttes for å gi stabilitet, typ diagonaler.

S
For å dimensjonere boltene trenger man å vite kraften og eventuelt momentene som kommer ned i forbindelsen. Boltene kontrolleres deretter mot blant annet skjæring, tilstrekkelig kantavstand, kontroll av spikerplate m.m.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.