Jeg skal bygge et terrassetak på ca 8x4 m. Taket skal bygges på 6 stolper 90x90 og øvrige bjelkelag og taklekter består av limtre 90x180. Jeg tenker på hvordan innfestingen av stolpene skal gjøres i bjelken og har kommet fram til følgende:
Jeg skal bygge et altantak på ca 8x4 m. Taket skal bygges på 6 stolper 90x90 og øvrige bærbjelker og taklekter består av limtre 90x180. Jeg lurer på hvordan innfestingen av stolpene skal gjøres i bærbjelken og har kommet frem til følgende:
[bilde]
Hvilken dimensjon på bolter bør jeg ha?
Flatjernet tenkte jeg 60x5mm på begge sider
Synspunkter?
Jeg tror det blir både penere og bedre med en hullplate/spikerplate (f.eks. 80x200) som festes med ankerskrue.
Enig, spikerplate og lignende skal ikke være synlige. Tror klart mye mer på din egen idé. Har jo ikke omstendighetene klart for meg riktig, men det vil nok fungere med konstruksjonsskrue ovenfra og ned i søylen.
I min verden er synlige spiker/hullplater og f.eks. bjelkesko det styggeste man kan ha i en synlig konstruksjon.
Hele konstruksjonen skal males svart.
Puhh, jeg ble redd der
Klart du skal ha flatjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd
Dog ville jeg gått opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråstaver for at det skal bli stabilt?
Lykke til
/W
Puhh, jeg ble redd der
Klart du skal ha flattjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd
Dog ville jeg gå opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråstøtter for at det skal bli stabilt?
Lykke til
/W
Puhh, jeg ble redd der
Klart du skal ha flatjern, gjerne litt avrundede hjørner og kanter, kanskje til og med massere kantene med kulehammer til du er fornøyd
Men jeg ville ha gått opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråbånd for å gjøre det mer stabilt?
Lykke til
/W
Jeg forstår tanken din med kulehammeren, terrassetaket skal dog være så minimalistisk som mulig. Tenk bort 1700-tallet, allmue, girlandere og alt sånn rette linjer hardt!
I min verden er synlige spiker/hullplater og f.eks. bjelkesko det styggeste man kan ha i en synlig konstruksjon.
DDerbyboy skrev:
Takk!
Nå fremgikk det jo ikke i trådstarten at det skulle være synlig, så jeg er enig i at hullplater ikke blir det peneste. Men et halvmeterlangt flatjern som er en halv centimeter tykt er jo om mulig enda styggere etter min mening. En svartmalt hullplate smelter inn bedre enn et flatjern synes jeg.
Puhh, jeg ble redd der
Men jeg ville gått opp i dimensjon på stolpene for et mer stabilt utseende, men det er en smakssak.
Har du vurdert skråstag for å gjøre det stabilt?
Lykke til
/W
Skråstag, ja men jeg unngår gjerne slike. Tenker at jeg burde kunne løse det med jern.
Du kan ikke få en frittstående konstruksjon tilstrekkelig stabil ved hjelp av dine jern- om det ikke finnes noen innfesting mot typ huskropp. Takplanet kan også utnyttes for å gi stabilitet, typ diagonaler.
For å dimensjonere boltene trenger man å vite kraften og eventuelt momentene som kommer ned i forbindelsen. Boltene kontrolleres deretter mot blant annet skjæring, tilstrekkelig kantavstand, kontroll av spikerplate m.m.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.