Hei.
Bor i en BRF som er bygd mellom 1959-1960. Har sett på tegningene, og det er litt forskjellige veggmaterialer her og der.
Jeg har tenkt å henge opp TV-en på veggen (19 kg), den veggen som jeg har tenkt å henge den på er ifølge tegningene en "flatvegg".
Det jeg har lest meg til på forumet er at det er en eller annen type lettbetongfundament. Har også testet å bore med en bor-skrutrekker, noe som gikk uten problemer.
Nå til spørsmålet: hvilken plugg skal jeg ha?
Jeg har sett på Essves universalplugg eller deres lettbetongplugg.
Tenkte å bruke deres universalplugg 8x50, 4 eller 6 stykker. Disse skal ha draglast på 20 kg per plugg med skrue i enkelgips, noe som bør være tilsvarende lettbetongfundament?

https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875669.pdf

Plattvägg pleier å bety lettbetongelement. Jeg synes du skal bruke en lettbetongplugg og vanlige treskruer. Viktigste lasten blir en skjærspenning på skruen, men i dette tilfellet er den forsvinnende liten. Kjøper du skruer som er tilstrekkelig kraftige for å passe til TV:ens feste, trenger du ikke å tenke mer på det. Pluggene finnes nok ikke med mindre dybde enn 50 mm.

Plankvegg pleier å bety lettbetongelement. Bruk lettbetongplugg og treskrue med tilstrekkelig størrelse for å passe til TV:ens feste. Lasten er forsumbar i forhold til de skruer og plugger som er tilgjengelige.

• Liker
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren
Du klarer deg garantert med en skrue, men kjør på fire ;)

• Liker
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du klarer deg garantert med en skrue, men bruk fire ;)
4 kanskje rekker? Aldri festet så tunge saker i dette materialet tidligere.

richardtenggren
Som justus skriver så er lasten i ditt tilfelle forsvinnende liten, om man forenkler skruen til en stang (ser bort fra gjengene) på 4 mm så tåler den lavt anslått ca 200 kg før den skjæres av.

• Liker
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Som justus skriver så er lasten i ditt tilfelle ubetydelig, om man forenkler skruen til en stang(regner bort gjengene) på 4 mm så klarer den lavt anslått ca 200 kg før den skjæres av.
Så på ren svensk: ”det holder med 4 festepunkter, vil du være ekstra sikker kjør på 6 stykker”
:thinking:

richardtenggren
Ja, akkurat så, men egentlig et festepunkt, men det er jo alltid bra med minst to da man hindrer rotasjon.

• Liker
bjorsi
  • Laddar…
At en f.eks. 4mm skrue med høy belastning i dette tilfellet skulle skjæres av er ikke sannsynlig. I stedet deformeres plastpluggen eller plastplugg og hullet i lettbetongen slik at skrue og plugg dras ut skrått nedover. Men det kreves nok mer skjærkraft enn fra 19 kg belastning.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Absolutt, hullet er jo sannsynlig det som begrenser i akkurat dette tilfellet, da deformasjon av pluggen neppe ville påvirke. Men jeg har ingen materialdata på hans vegg.

Veggen var ikke så farlig porøs likevel. Måtte banke inn pluggen med hammer selv om jeg hadde boret med riktig borediameter. Nå er festet oppe.

• Veggfeste festet med skruer og plugger på en lys vegg, delvis sett over en trebordflate.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.