Jeg har fått en liten stopp i byggingen, noe som er irriterende sånn rett før jul når det er noen ledige dager for å få noe gjort.

Etter at kommunen var innom, stilte de spørsmål ved om innfestingen av takstolene vil holde, og ønsket at vi sendte inn et konstruksjonsgrunnlag for innfestingen med hensyn til vindlaster. Vi har valgt lettbjelker fra Hunton i taket med c/c 600 og 1200 avhengig av spennvidden. Ifølge produsenten skal disse ved takhellinger under 15 grader legges på en kile samt skråskrues med 2 stk. 5x100mm på hver side/innfestingspunkt. Altså 8 skruer per bjelke. (Konstruksjonseksempel D21) Skruen vi har brukt er Essve corrseal 5x100.

Selve bjelken er selvfølgelig beregnet til å tåle snølaster og bruddgrenser i forhold til spennvidde, men selve innfestingen har både jeg, arkitekten og snekkerne forutsatt at produsentens anbefaling fungerer.

Etter å ha snakket med produsenten, arkitekten og snekkeren, kan ingen av dem huske at de noen gang har gjort en separat beregning på denne delen.

Med en vanlig takstol pleier man vel å bare bruke 2 vinkler + ankarspiker, og da er det ingen som lurer på om det er over/underdimensjonert?

Fra produsenten har jeg fått hjelp til å utføre en beregning på hvilke laster bjelkens innfesting kommer til å bli utsatt for. Imidlertid turte han ikke garantere at skruen vil holde, da dette avhenger av hvilken skrue som brukes osv.

Er det noen som har opplevd noe lignende og har litt input angående problemet mitt? Kanskje til og med noen som kan uttale seg om hvordan denne innfestingen vil fungere basert på vedlagte informasjon?

Som dere kan se på bildet, er innfestingen fortsatt åpen, og jeg kan uten problemer feste et vinkeljern på hver side for å sikre funksjonen. Men spørsmålet er da hvordan jeg gjør med konstruksjonsgrunnlaget til kommunen :D

Isolerte vegger i renoveringsprosjekt med synlige takbjelker. Byggematerialer på gulvet og stillas ved siden av veggen. Naturlig lys fra vinduer.

Sist redigert:
Boverkets konstruksjonsregler (EKS) inneholder detaljerte regler for hvordan man beregner vindlast. Til parameterne hører blant annet beliggenhet i landet, høyde over havet samt en formfaktor som avhenger av takets type. Ved hjelp av disse reglene kan man regne seg frem til den maksimale lasten (i dette tilfellet en løftekraft) per bjelkefesting. Deretter må man sammenligne denne løftekraften med hva festebeslagene tåler. Den beste typen av beslag burde være en form for gaffelanker. Jeg tror ikke slike finnes i den aktuelle bredden, men burde være lette å lage ved hjelp av flattjern.

Jo den kraften har Hunton allerede regnet ut. Dog så har jeg litt vanskelig for å gjøre utregningen hva innfestingsbeslagene klarer av, i mitt tilfelle 8 skråskrudde 5x100 eller kanskje vanligere vinkeljern 90x90 med ankarskrue.

Så kan man spørre seg om hammarbandet sitter fast i stolpene?

Jeg blir jo litt bekymret for taket på mitt kjempegarasje som sitter med to femtom, riktignok i kryss, for hver takstol/hammarband.

Protte

K
Må dere levere inn og få dokumentasjon godkjent før dere kan fortsette, eller gjorde de en merknad i protokollen som sier at beregningen kreves for å få sluttbevis?

Fire skrådrevde 5x100 gir jo god festekraft, essve bør ha tall for bæreevne på akkurat sine skruer. Har du lastene i forskjellige retninger fra hunton burde det vel gå an å regne ut og sammenligne med skruene?

Kallebo skrev:
Må dere levere inn og få underlag godkjent før dere får lov til å fortsette, eller gjorde de en merknad i protokollen som sier at beregningen er nødvendig for å få sluttbevis?

Fire skråskrudde 5x100 gir jo god festekraft, essve burde ha tall for fasthet på akkurat sine skruer. Har du lastene i ulike led fra hunton burde det vel gå an å regne ut og sammenligne med skruene?
Det er nok mer at beregning kreves for at det skal bli godkjent. Men det er jo nå før jeg neste uke plastrer igjen taket at jeg har sjanse til å fikse det.

Etter en sen konsultasjon med konstruktøren trodde han at det skal holde. Men å regne ut at det stemmer blir like stor kostnad som å sette på vinkeljern.

Så det blir å skru vinkeljern i helgen og da får jeg en attest fra konstruktøren uten beregning om at jeg ligger langt over behovet. Low tech løsning men sannsynligvis det mest fornuftige i denne situasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.