Hei
Vi skal anlegge en trapp og har fått konstruksjonstegning på dette. Avvekslingen består av et L stål (bla) der det skal sveises fast to flattjern som skal festes i betongvegg. Den skal festes med 4 stk M16 og kjemisk anker på hver side. Hvordan pleier man å løse dette rent praktisk? Det føles vanskelig å måle, sveise og få opp denne i riktig mål direkte. Pleier man å kappe og sveise på stedet eller gjør man den litt for kort (si en cm) og shimse med stålplate?
Betongen er kalkpusset og pussen sitter bra. Trenger man å ta bort denne eller går det bra å feste rett i?
Takk og ha en fin fredag
/Mattias
Vi skal anlegge en trapp og har fått konstruksjonstegning på dette. Avvekslingen består av et L stål (bla) der det skal sveises fast to flattjern som skal festes i betongvegg. Den skal festes med 4 stk M16 og kjemisk anker på hver side. Hvordan pleier man å løse dette rent praktisk? Det føles vanskelig å måle, sveise og få opp denne i riktig mål direkte. Pleier man å kappe og sveise på stedet eller gjør man den litt for kort (si en cm) og shimse med stålplate?
Betongen er kalkpusset og pussen sitter bra. Trenger man å ta bort denne eller går det bra å feste rett i?
Takk og ha en fin fredag
/Mattias
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Hei! Skal du kappe og sveise selv eller skal noen firma fikse det? Er det Enklest er jo om du kan få den rett lengde direkte men det funker også å gjøre den litt kortere og så shimse. Om du måler og kapper til en regel av noe slag på det målet og ser hvordan den passer. Tilpass så den blir i prinsippet perfekt, kanskje noen millimeter kort. Så kapper du L-stålet i samme lengde og sveiser på flatjernet. Løft på plass og bolte fast. Det er jo praktisk om du først kan bolte fast en regel eller lage en "lathund" (om du ikke vil bore hull i veggen unødvendig) som den kan hvile på mens du borer, injiserer og trykker i gjengestengene. Er det tykk puss?
Takk for svar!
Jeg kommer ikke til å sveise selv, så det hadde vært fint om bjelken hadde vært klar og passet direkte. Det føles dog veldig klønete. Om veggen heller litt utover så vil det bli vanskelig å få opp den. Pussen er ca 15mm
/Mattias
Jeg kommer ikke til å sveise selv, så det hadde vært fint om bjelken hadde vært klar og passet direkte. Det føles dog veldig klønete. Om veggen heller litt utover så vil det bli vanskelig å få opp den. Pussen er ca 15mm
/Mattias
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Okei, men de burde kunne produsere den på millimeteren. Men gjør slik at du kapper til en regel og sjekker om du tror det er gjennomførbart å få den på plass i riktig mål, så kjør på det. Ellers er det bare å gjøre den et par millimeter kort og så ber du firmaet som produserer den om å sende med et par 1mm shims. Det beste hadde jo vært om du fikk bjelken inntil betongen, men hvis pussen sitter bra burde det funke å la den være. Skal du produsere bjelken i eksakt riktig lengde og pussen er 15mm, så trenger du jo å fjerne ganske stor overflate for å få plass til bjelken.
Klikk her for å svare