Hei!

Trenger konstruksjonstips for en innfelt skyvedør i en tynn innervegg, totalt 70 mm tykk.
Jeg har sett at det finnes kassetter som gir en ferdig vegg på 95 mm med et vanlig dørblad. Hadde da en tanke om å bruke f.eks. en 19mm MDF som dørblad i stedet for å beholde tykkelsen på veggen. Får det likevel ikke til med oppreiingen. Har ingen større krav til lydisolasjon eller ekstrem stabilitet.
Jeg vil helst ikke ha en utenpåliggende dør. Det blir også vanskelig å gjøre veggen tykkere grunnet et lite rom med tett møblering.

Tips, tanker??
 
Hei,

Dette er første gangen jeg lenker til Gjør Det Selv! :) Synes for så vidt at bladet er bra, men bytetriksene pleier å være litt så som så. Men denne skyvedøren er både pen og billig. Har siden jeg leste om den i sommer hatt lyst til å prøve å bygge den:
http://gds.se/doerrar-och-foenster/skapa-plats-med-en-skjutdoerr
Vet ikke om du er medlem og kan hente artikkelen.
Det kan dog være at denne er for vanlig dørblad. Du kan kanskje avgjøre det etter å ha sjekket materialet som brukes:
• 1 planke, høvlet furu, 22 x 70 mm
• 1 toppplanke og to gavler, høvlet
furu, 15 x 80 mm
• 1 front, høvlet furu, 15 x 120 mm
• 1 dørblad
• 1 sett Rollock 960 med skyvedørsskinne, 2 rullevogner med beslag, stoppekloss og gulvbeslag
• Lister til falsen, f.eks. 12 x 33 mm
• 2 innfellingshåndtak
 
Men den der er en utenpåliggende.
 
JOW skrev:
Men det der er en utenpåliggende.
Takk, fant feil artikkel. Denne var det jeg tenkte på:
http://gds.se/vaggar/latt-vagg-med-skjutdorr

• 1 skyvedørkassett M8-210
med 122 mm karm • 1 dørblad

Mvh

Stefan
 
Hei!

Jeg har bygget et antall dører og karmer av denne typen i fritidshuset mitt. Jeg kan legge ut noen bilder og tegninger senere i kveld hvis du er interessert. Skyvedørsbeslag (skinne, "vogner", styrfinne osv.) kjøpte jeg fra England til en brøkdel av norske priser. Jeg betalte ca. 250:- per dør med 2.5m skinne inkludert frakt, det billigste jeg fant i Norge lå godt over 1000:- stykket.

Dørbladene bygde jeg "torsion box"-lignende med 30mm fagverk med cellplastisolering og masonittoverflate, totalt knapt 40mm. Facket i veggen for døren er 45mm, deretter er det 17mm råspont på begge sider, totalt altså ca. 80mm. Reduserer du tykkelsen på dørbladet, burde du kunne komme ned til 70mm uten større problemer.

/fth
 
Det høres interessant ut! Kult! Mer info mottas med takk!!

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
fth skrev:
Hei!

Jeg har bygget et antall dører og karmer av denne typen i fritidshuset mitt. Jeg kan legge opp noen bilder og en tegning senere i kveld hvis du er interessert. Skjøvedørsbeslag (skinne, "vogner", styrfinne, etc.) kjøpte jeg fra England til en brøkdel av norske priser. Jeg betalte ca. 250:- per dør med 2,5m skinne inkludert frakt, det billigste jeg fant i Norge lå en god del over 1000:- stykket.

Dørbladene bygde jeg "torsion box"-lignende med 30mm fagverk med celleplastisolering og masonitoverflate, totalt knapt 40mm. Facken i veggen for døren er 45mm, deretter er det 17mm rupanel på begge sider, totalt altså ca. 80mm. Reduserer du tykkelsen på dørbladet, bør du kunne komme ned til 70mm uten større problemer.

/fth
Heisan,
Skal til å bygge skyvedører til garderobe, søker etter beslag. Hvor i England kjøpte du beslagene, og var det både dør- og gulvskinne?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.