Vil sette liggende panel opp i mønet mellom takstolene, men da takstolene varierer i høyde og jeg vil tape minst mulig takhøyde betyr det at plankene havner mellom takstolene og ikke fortsetter videre til neste takstol. Lengden på hver planke blir opp mot 150 cm (120-150 cm) uten noe støtte på midten.
Jeg så på vanlige panelplanker, men de ville ikke klare dette C/C. Finnes det noe annet jeg kan bruke uten å måtte lekte ned taket? Er råspont bedre? Det ligger jo råspont med samme CC over takstolene, men da er de i så fall spikret i flere stoler og forskjøvet skjøter osv.
Det er ingenting over som presser mot innertaket, så det skal bare bære sin egen vekt uten å bøye.
Jeg så på vanlige panelplanker, men de ville ikke klare dette C/C. Finnes det noe annet jeg kan bruke uten å måtte lekte ned taket? Er råspont bedre? Det ligger jo råspont med samme CC over takstolene, men da er de i så fall spikret i flere stoler og forskjøvet skjøter osv.
Det er ingenting over som presser mot innertaket, så det skal bare bære sin egen vekt uten å bøye.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 innlegg
Er det meningen at de skal holde isolasjon på plass også?
Jeg tror det er vanlig at man setter opp "falske takstoler" for den typen av bygg, altså en tynnere takstol mellom de ekte, som bare skal bære innertaket. For å få en rimeligere cc avstand.
Jeg tror det er vanlig at man setter opp "falske takstoler" for den typen av bygg, altså en tynnere takstol mellom de ekte, som bare skal bære innertaket. For å få en rimeligere cc avstand.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Panel som er 22 mm eller mer klarer det.
Bestilte sånn panel for mange år siden på et bygg jeg var på.
Bestilte sånn panel for mange år siden på et bygg jeg var på.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Det skal funke. Men tenk på at råspont ikke er den beste kvaliteten på virke. Mange knagger og generelt dårlig virke.
Ja det gjelder vel å kvistlakke og male før montering, skulle resultatet bli dårlig burde man vel etterpå kunne sette tynnere takbord/plater direkte på råsponten i så fall?verktygsgurun skrev:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Mente snarere at det er knagger som har falt ut. Altså hull i rupanelet.
Aha, ja det kan jo se slik ut om det blir masse hull.. Jeg får teste rett og slett og prøve å plukke "fine" planker.
Det burde vel fungere å sette panel mot råsponten om det kreiser eller begynner det å bue da?
Det burde vel fungere å sette panel mot råsponten om det kreiser eller begynner det å bue da?
Klikk her for å svare