Jeg har vurdert å ta ned en innervegg i leiligheten min i et hus bygd på 30-tallet. Veggen skal deretter erstattes av en nybygd vegg med innfelte skyvedører. Jeg tror jeg har oversikt over det meste før prosjektet, men lurer på hva den nåværende veggen "står på".
Avstanden mellom gulvbjelkene (solide saker 10 cm brede) er 60 cm, bortsett fra under innerveggen, der avstanden mellom bjelkene er 47 cm.
Innerveggen er 16 cm tykk og det ser ut som den er bygget opp av 8 cm slaggstein/leca som har stendere pluss gipsplate på den ene siden. At veggen skulle ha noen bærende funksjon ser jeg som usannsynlig, da den går langs bjelkelaget og er såpass tynn.
Spørsmålet er hva den nåværende veggen "står på" og hva jeg har å bygge den nye veggen på? Finnes det korte bjelker mellom gulvbjelkene som den nåværende veggen står på, eller hvordan gjorde man det på 30-tallet?
Med tanke på gulvbjelkenes plassering så er det nok ganske trolig at det har vært en form for vegg fra begynnelsen som har vært gjennomgående i huset. Gasbetong ble oppfunnet i løpet av slutten av 20-tallet, men begynte ikke å bli brukt stort før på 40/50-tallet, slaggplater forekom på 30-tallet, men gips og reglar er en nyere oppfinnelse.
Så veggen føles ikke helt som om den skulle være helt original, men i det minste supplert med gips ved et senere tidspunkt, men kan for den saks skyld stå på en annen muret vegg i etasjen under.
Veggen er for svak til å være en bærende vegg, i det minste ikke ifølge datidens normer.
Kan du ikke få tak i originaltegningen slik at du ser hvordan det ser ut både over og under deg, disse bør jo finnes i din forening, ellers hos kommunen.
Står kanskje på "samme" vegg i leiligheten under?
Kanskje bærer opp vegg i leiligheten over?
Over er loftet og det har ingen mellomvegger, så det er rolig.
Om den står på en vegg i leiligheten under er det ikke i det hele tatt bra. Dog tror jeg fra når jeg tjuvkikket på leiligheten under ved visningen for noen år siden at den leiligheten har en nybygd vegg der i stedet for originalveggen. Jeg får invitere meg selv inn der og sjekke igjen for sikkerhets skyld.
Med tanke på gulvbjelkenes plassering så er det nok ganske sannsynlig at det har vært en eller annen form for vegg fra starten av som har vært gjennomgående i huset. Gasbetong ble oppfunnet i senere del av 20-tallet men begynte ikke å bli brukt stort før 40/50-tallet, slaggplater fantes på 30-tallet men gips og regler er en nyere oppfinnelse.
Det er nok slaggstensplater, men de inneholder (foruten en masse knust tegl) biter av noe som ser ut som lettbetong.
Når du skriver "gjennomgående", betyr det at min vegg står på leiligheten unders vegg? I så fall blir det vel vanskelig å fjerne den?
oceanis skrev:
Så veggen føles ikke helt som om den skulle være helt original uten i det minste komplettert med gips ved et senere tidspunkt men kan jo for den delen stå på en annen murt vegg i etasjen under.
Veggen er for svak til å være en bærende vegg, i det minste ikke i henhold til den tidens normer.
Kan du ikke få tak i originaltegningen så du ser hvordan det ser ut både over og under deg? Disse bør jo finnes i din forening ellers hos kommunen.
Konstruksjonstegninger finnes ikke, derimot installasjonstegninger og på dem ser man at det fantes en åpning i denne veggen da huset ble bygget. Jeg gjetter at reglene og gipsplatene kom opp da denne døren ble lukket en gang på 50- eller 60-tallet.
Ingen murt vegg finnes i leiligheten under. Under min vegg er det enten en original tynn slaggstensvegg eller også en nybygd vegg med regler og plater.
Nå er veggen i alle fall revet. Det viste seg at mellom de to gulvreglene gikk en I-bjelke av stål (bredde ca 5 cm og høyde ca 20 cm) som veggen sto på.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.